مجله تخصصی

راه‌حل ترافیک هوشمند داهوا، ایمن‌تر برای آینده‌ای امن

Enabling Safer Roads to a Sustainable Future with Dahua Intelligent Traffic Solution

راه‌حل ترافیک هوشمند داهوا، ایمن‌تر برای آینده‌ای امن

 

با توجه به افزایش روزافزون تعداد وسایل نقلیه در جاده‌ها، بهبود مداوم کیفیت نظارت بر حمل و نقل و مدیریت ترافیک در مناطق شهری و روستایی ضروری است. داهوا به عنوان ارائه‌دهنده خدمات و راه‌حل‌های هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء (AIoT) در سراسر جهان، یک راه‌حل ترافیک هوشمند (Intelligent Traffic Management) را برای طرح‌های جامع و هوشمند در حمل و نقل جاده‌ای و فن‌آوری‌های هوشمند ارائه کرده است. این فن‌آوری امکان ایجاد جاده‌های ایمن‌تر و پایدارتر را فراهم می‌کند و سفرهای ایمن و کارآمد مردم را تضمین می‌کند.

 

پاسخگویی به نیازهای سناریوهای متعدد

یکی از واحدهای اجرای تخلفات،(Automatic Number Plate Recognition) ANPR، به منظور پاسخ‌گویی به نیازهای اجرای مؤثر ترافیک در سناریوهای مختلف، عملکردهای هوشمندی مانند تشخیص تخلفات ترافیکی، اندازه‌گیری سرعت، تشخیص جریان ترافیک، تجزیه و تحلیل رفتار راننده و سایر عملکردهای مرتبط را یکپارچه می‌کند.

 

سناریوهای ترافیک

سناریوهای ترافیک

 

استفاده از SPC، Glowlight و سایر فن‌آوری‌ها برای افزایش نظارت شبانه روزی

نور شدید محیط در طول روز می‌تواند باعث روشنایی ناکافی در داخل خودرو و کاهش سرعت جمع‌آوری اطلاعات شود. بنابراین، نیاز به روشنایی تکمیلی هنگام مواجهه با نور شدید محیطی لازم است. با استفاده از فن‌آوری کنترل فرآیند آماری SPC (Statistical Process Control)  و تنظیم کانال‌های طیفی و افزودن پلاریزه‌کننده‌ها، مدلی از نور ساخته می‌شود که به‌طور مؤثر تخلفات داخل خودرو را در طول روز ثبت می‌کند.

 

استفاده از SPC، Glowlight و سایر فن آوری‌ها برای افزایش نظارت 24/7

استفاده از SPC، Glowlight و سایر فن آوری‌ها برای افزایش نظارت 24/7

 

علاوه بر این، شرکت داهوا از سنسور تصویر پیشرفته GS-CMOS و پردازنده هوش مصنوعی با عملکرد بالا استفاده می‌کند و الگوریتم‌های یادگیری عمیق را به کار می‌برد. هم‌چنین، با استفاده از فن‌آوری Darklight، جلوه‌های تصویر بهبود یافته و تصاویر واضح و روشن بدون انحراف رنگ حتی در نور کمتر از 80lx به دست می‌آید. این تکنولوژی علاوه بر کاهش آلودگی نوری، امکان اجرای ترافیک و تضمین ایمنی رانندگی در سراسر شبانه را فراهم می‌کند.

 

Glowlight در مقابل تصاویر سنتی

Glowlight در مقابل تصاویر سنتی

 

علاوه بر این، فن‌آوری ترکیب رادار و بینایی (RVFRadar & Vision Fusion) امکان نمایش مسیر حرکت کامل خودرو در یک صفحه نمایش بصری را فراهم می‌کند. این فن‌آوری از الگوریتم‌های یادگیری عمیق مرتبط با ترافیک استفاده می‌کند تا ابرداده‌های خودرو (مانند ANPR، رنگ، لوگو، مدل) را ضبط و تخلفات ترافیکی (مانند سرعت زیاد، عدم استفاده از صندلی/کلاه ایمنی، عبور از چراغ قرمز و غیره) را تشخیص دهد.

دقت این فن‌آوری بیش از 99% و 98% به ترتیب می‌باشد. هم‌چنین، این راه‌حل از رادار داپلر استفاده می‌کند که قادر است خطوط 4، 6 و 8 (قابل تنظیم) را پوشش داده و تا 128 هدف را با برد سرعت 5 تا 300 کیلومتر در ساعت و خطای اندازه‌گیری سرعت 2± درصد شناسایی کند.

 

استفاده از واحد اجرایی مبتنی بر هوش مصنوعی برای به حداقل رساندن هزینه‌ها

دوربین‌ها قادرند به طور هم‌زمان تشخیص تخلفات، اندازه‌گیری سرعت و تشخیص جریان ترافیک انجام دهند و اطلاعات جامعی از سطح جاده در سناریوهای مختلف را تفکیک نمایند. تعداد دستگاه‌ها نیز از حداقل 3 به 1 کاهش یافته است. علاوه بر این، راه‌حل ترافیک هوشمند داهوا نیاز به سرورهای هوشمند و دستگاه‌های انتقال را از بین می‌برد که منجر به کاهش حداقل 80٪ هزینه ساخت یک سامانه نظارت تقاطع می‌شود.

 

جاده های ایمن تر برای آینده ای پایدار

جاده های ایمن تر برای آینده ای پایدار

ارائه راه حل مدیریت ترافیک کم کربن

این راه‌حل، یک طراحی یکپارچه همه‌دریک را برای تولید محصولات متنوع و برآورده کردن نیازهای مختلف مشتریان ارائه می‌دهد. با کاهش تعداد دستگاه‌های مورد نیاز برای پیاده‌سازی سامانه ترافیک، این راه‌حل قادر است به طور قابل توجهی هزینه‌های تجهیزات و نصب را کاهش داده و هم‌زمان کاهش انتشار کربن و ردپای کربن را حاصل کند.

 

به طور کلی، راه‌حل ترافیک هوشمند داهوا دستگاه‌ها و پلتفرم‌های مدیریتی با عملکرد بالا را با استفاده از نوآوری و سفارشی‌سازی مداوم، برای پوشش انواع ترافیک در جاده‌های شهری و سناریوهای پارکینگ هوشمند مانند تقاطع‌ها، بزرگراه‌ها، پل‌ها و جاده‌های شهری، ادغام می‌کند. محصولات ITS (سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند) داهوا می‌توانند با قابلیت‌های حرفه‌ای، به حل مشکلات سامانه حمل‌ونقل کمک کنند و هدف‌شان پاسخ‌گویی به اقدامات کم کربن، ترویج زندگی سبز و کمک به توسعه پایدار شهرها، ایجاد جامعه ایمن‌تر و زندگی هوشمندتر باشد.

 


پی نوشت:
1- پادکست شماره 107 صدای مشاور – سامانه حمل و نقل هوشمند:

 

2 – برگه اطلاعات ایمنی جاده سازمان ملل متحد ارائه شده در همایش اکتبر 2021 : FACT_SHEET_Road_safety

3- گزارش World Health Organization (WHO)  – آسیب‌های ترافیکی جاده‌ای – 20 جوئن 2022 : www.who.int

4- فهرست کشورها بر اساس نرخ مرگ و میر مرتبط با ترافیک:  https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate

5- معرفی دوربین‌های جدید سونی با GS CMOS را برای کاربردهای پیشرفته بینایی ماشین : XCG-CG240/C and XCG-CG510/C

6- XCG-CG240 1/1.2-type Global Shutter CMOS black & white camera with Pregius

7- سنسورهای GS CMOS های شرکت onsemi : به عنوان مثال MT9V034

8- تعریف گلوبال شاتر از شرکت teledynedalsa : مرکز علمی

9- جدیدترین دوربین‌های Teledyne Imaging رزولوشن واقعی 16M، شاتر گلوبال و لنز فشرده C-mount : در CL M4160 and C4160.


پیوست :

1- پیش بینی حجم بازار حمل و نقل هوشمند تا سال 2030

با توجه به گزارش‌های اخیر Grand View Research, Inc، انتظار می‌رود بازار سامانه حمل و نقل هوشمند جهانی (ITS) تا سال ۲۰۳۰ به اندازه ۹۰.۳۹ میلیارد دلار رشد کرده و با نرخ رشد قابل توجهی حدود ۸.۵ درصد از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰ رشد داشته باشد. نتایج نشان می‌دهند که پیشرفت‌های مداوم در فن‌آوری‌های حمل و نقل شبکه، تقاضا برای سامانه‌های حمل و نقل کارآمد را تسریع کرده است. هم‌چنین، نیاز روزافزون به ارائه اطلاعات ترافیک به صورت زمان واقعی با استفاده از هوشِ‌مصنوعی (AI) و واقعیت مجازی (VR) برای افزایش ایمنی و امنیت، رشد بازار سامانه حمل و نقل هوشمند (ITS) را تقویت می‌کند.

 

جدیدترین فن‌آوری‌ها، مانند جمع‌آوری الکترونیکی عوارض، ارتباطات هواپیما/زمین نسل بعدی (NEXCOM)، مدیریت ترافیک هواپیماهای بدون سرنشین و تشخیص نقاط کور، منجر به افزایش انتظارات درباره شبکه‌های ترافیکی و حمل‌ونقل کارآمد شده‌اند.

 

پیش‌بینی می‌شود که رشد فن‌آوری‌های ارتباطی و تکامل سامانه‌های فناوری اطلاعات به کاهش تراکم ترافیک و آلودگی هوا کمک کند. هم‌چنین، پیاده‌سازی یک سیستم مدیریت پیشرفته ترافیک (ATMS) که تأکید بر استفاده از داده‌ها در زمان واقعی دارد و به طور هم‌زمان معیارهای تأثیر را بررسی می‌کند، چشم‌انداز مثبتی برای بازار سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند (ITS) ایجاد می‌کند.

 

ادغام فن‌آوری‌های توزیع انرژی مانند سامانه‌های ذخیره انرژی (ESS)، شبکه‌های هوشمند و فن‌آوری‌های شارژ در سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند (ITS) به آژانس‌های توزیع انرژی کمک می‌کند تا از داده‌های زمان واقعی برای برنامه‌ریزی و اجرای استراتژی‌های افزایش ظرفیت در آینده استفاده کنند و از رشد بازار سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند حمایت کنند. طبق گزارش‌هایی که توسط وزارت حمل‌ونقل جمهوری کره در مورد استراتژی توسعه سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند تهیه شده است، استفاده از سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند می‌تواند به کاهش مصرف سوخت، ازدحام ترافیک و انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک کرده و از بیکاری خودروها جلوگیری نماید.

 

شهرهای هوشمند در حال جذب توجه بیشتری هستند.

مفهوم شهرهای هوشمند در سال‌های اخیر به دلیل اهمیت بیشتری که به آن اولویت داده می‌شود، به چشم می‌خورد. در این راستا، چندین دولت در سراسر آسیا و اقیانوسیه قوانین و سیاست‌های مطلوبی را برای ترویج ابتکارات شهرهای هوشمند ابداع کرده‌اند. یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر در این ابتکارات، سامانه‌های حمل و نقل هوشمند می‌باشد. سامانه حمل و نقل هوشمند با بهره‌گیری از چندین فن‌آوری و راه‌حل نسل بعدی مانند دوربین‌های نظارت ترافیک، سامانه‌های هدایت پارکینگ، تصمیم‌گیری مشارکتی (CDM)، اطلاعات و پیش‌بینی آب‌وهوا و ارتباطات ماهواره‌ای، بهبود کارایی عملیاتی حمل و نقل را فراهم می‌کند. در پروژه‌های شهرهای هوشمند، ایجاد شبکه‌های مؤثر، محیطی مناسب برای رشد بازار سامانه‌های حمل و نقل هوشمند را فراهم می‌کند.

 

  • این گزارش نشان می‌دهد که تقریباً تمام بخش‌های حمل و نقل، از جمله بخش‌های دریایی، جاده‌ای، راه‌آهن و هوایی، رشد قابل‌توجهی در خدمات، سامانه‌ها، تله‌ماتیک و بلیط‌های مسافرتی و راحتی خواهند داشت. بخش تله‌ماتیک خودروهای جاده‌ای در سال‌های آینده انتظار می‌رود بالاترین نرخ رشد سالانه (CAGR) را با 8.6 درصد به ثبت برساند. این رشد از سال 2023 تا 2030 ناشی از طرح‌های حمایتی دولت برای بخش خودرو، افزایش نقش گوشی‌های هوشمند در برنامه‌های کاربردی خودرو و پیشرفت‌های در اتصال 5G خواهد بود.

 

  • انتظار می‌رود بخش خدمات راه‌آهن در بازه زمانی ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰ شاهد بالاترین نرخ رشد سالانه (CAGR) با میزان ۹.۰ درصد باشد. خدمات سامانه‌های حمل و نقل هوشمند راه‌آهن، شامل توسعه، نصب، نگهداری و پشتیبانی کامل از راه‌حل‌های حمل و نقل هوشمند راه‌آهن، به مقامات حمل‌ونقل ریلی این امکان را می‌دهد که تمرکز خود را بر روی آن بگذارند. سایر حوزه‌های اصلی کسب و کار نیز به رشد این بخش کمک خواهند کرد.

 

  • پیش‌بینی می‌شود بخش فروش بلیت هوشمند راه‌آهن با نرخ رشد سالانه ۹.۴ درصد از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰، سریع‌ترین نرخ رشد را داشته باشد. افزایش استفاده از حمل‌ونقل چندوجهی که به مسافران اجازه می‌دهد از خدمات حمل‌ونقل مختلف از طریق اپلیکیشن‌های متنوع استفاده کنند، باعث رشد این بخش خواهد شد.

 

  • انتظار می‌رود بخش خدمات سامانه حمل‌ونقل هوشمند خطوط هوایی در بازه زمانی ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰، با نرخ رشد سالانه ۱۱.۴ درصد، بالاترین نرخ رشد را داشته باشد. پیشرفت‌های در فن‌آوری ابری به مقامات مختلف فرودگاه این امکان را می‌دهد تا ترافیک فرودگاهی را به طور مؤثر مدیریت کنند و تجربه مسافران را بهبود بخشند، هم‌چنین چشم‌انداز مثبتی برای بهبود خدمات شبکه حمل‌ونقل هوشمند خطوط هوایی فراهم می‌کنند.

 

  • انتظار می‌رود بخش مدیریت اطلاعات مسافران راه‌های هوایی در بازه زمانی ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰، با نرخ رشد سالانه ۱۱.۳ درصد، بالاترین نرخ رشد را داشته باشد. ادغام فناوری‌های حمل‌ونقل هوشمند (ITS) در برنامه‌های مدیریت اطلاعات مسافران، به مسافران این امکان را می‌دهد تا اطلاعات بروزرسانی شده درباره زمان انتظار امنیتی، تغییرات پرواز، حمل بار و دریافت گیت را دریافت کنند. این تغییرات، به رشد بخش حمایت می‌کند.

 

  • انتظار می‌رود بخش ATIS دریایی در بازه زمانی ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰، با نرخ رشد سالانه ۱۱.۰ درصد، بالاترین نرخ رشد را داشته باشد. با استفاده از ATIS، مسافران در کشتی‌ها، کشتی‌های کروز و سایر قایق‌ها می‌توانند به کارت‌های دیجیتالی پرواز دسترسی داشته باشند و به طور بی‌درنگ اطلاعات درباره شرایط آب و هوا و وضعیت سفر را دریافت کنند. هم‌چنین، این فن‌آوری می‌تواند کشتی‌ها را به راحتی هدایت کند و برای رشد بخش محیط مساعدی ایجاد کند.

 

  • انتظار می‌رود بخش برنامه‌ریزی جابجایی کانتینر دریایی در بازه زمانی ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰، با نرخ رشد سالانه ۱۱.۰ درصد، بالاترین نرخ رشد را داشته باشد. افزایش سرمایه‌گذاری عمومی و خصوصی در تأسیسات بندری، گسترش پایانه‌های کانتینری خودکار و نیاز روزافزون به هماهنگی قوی در جابه‌جایی به موقع کالاها، باعث تقویت استفاده از راه‌حل‌های حمل‌ونقل هوشمند در برنامه‌ریزی حرکت کانتینر می‌شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *