مقالات تخصصی

چالش های انتقال صدا در دوربین مداربسته

همانطور که می دانیم، سیستم های دوربین مداربسته به عنوان عاملی بازدارنده در وقوع جرایم هستند. حتی در صورت رخداد هر گونه وقایع نیز، می توانند به عنوان مدرک قابل استناد در مراجع قضایی باشند. در چند سال اخیر، ارائه و ذخیره صدا و تصویر به صورت همزمان مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است. با این وجود فراهم آوردن بستری که صدا و تصویر را همزمان از سمت دوربین به مرکز نظارت منتقل کند، با چالش هایی همراه بود. در ادامه به بررسی چالش ها و راهکارهای جدید انتقال صدا در دوربین مداربسته، می پردازیم.

چالش های انتقال صدا در دوربین مداربسته

  • در ابتدا انتقال همزمان صدا و تصویر بر روی یک کابل استفاده نمی شد و می بایست بر هریک، کابل جداگانه ای در نظرو نصب کرد. این امر موجب افزایش نیروی کار، صرف زمان و افزایش هزینه می شد. عدم هماهنگی زمانی بین سیگنال های صدا و تصویر باعث اختلاف زمان میان صدا و تصویر دریافتی می شد. این عدم هماهنگی|، ارجاع این مدارک را به مراجع قضایی سخت می کرد.
  • در ابتدای ایجاد فناوری انتقال صدا در دوربین مداربسته، صدای سیستم های نظارت تصویری با نویز و کیفیت پایین همراه بود و هر چه مسافت کابل بیشتر می شد اختلال صدا نیز افزایش می یافت.

راهکارهای جدید انتقال صدا در دوربین مداربسته

با توجه به افزایش نیاز کاربران به ثبت و ذخیره صدا به همراه تصاویر در سیستم های نظارت تصویری، شرکت داهوا امکان ارسال سیگنال های صدا و تصویر از طریق یک کابل کواکسیال با استفاده از فناوری HDCVI را فراهم ساخت. در واقع فناوری HDCVI، اولین فناوری می باشد که این قابلیت را فراهم ساخته است. فناوری broadcast-quality، سیگنال های دیجیتال صوتی را به صورت مستقیم از طریق کابل کواکسیال منتقل می کند. در فناوری HDCVI از broadcast-quality استفاده شده است.این فناوری ها، نه تنها شرایط نصب را تسریع می بخشد، بلکه در به کار گیری نیروهای کار و صرف هزینه زیاد، صرفه جویی خواهد شد. همچنین کیفیت صدا نیز فوق العاده افزایش یافته و یک سامانه جامع و چند جانبه با بهترین کیفیت به کاربر نهایی ارائه خواهد شد. در نهایت نیز، انتقال صدا در دوربین مداربسته به سهولت انجام می شود.

عملکرد broadcast-quality، چگونه است؟

فناوری صدای broadcast-quality در HDCVI، سیگنال صدای دریافتی را به سیگنال های دیجیتال تبدیل کرده و آن ها را با سیگنال های تصویر ترکیب کرده و از طریق کابل کواکسیال به سمت دستگاه (XVR و CVR)  ارسال می کند. دستگاه نیز سیگنال ها را دریافت و پردازش می کند.

انتقال صدا در دوربین مداربسته

انتقال صدا در دوربین مداربسته

در سامانه های قدیمی انتقال صدا، از طریق سیگنال های آنالوگ برای انتقال صدا استفاده می شد. این سیگنال ها به راحتی تحت تاثیر عوامل محیطی قرار می گرفتند و دستگاه گیرنده نمی توانست سیگنال های سالم را دریافت و صدای واضحی تولید کند. در فناوری صدای broadcast-quality در HDCVI، در جهت رفع این مشکل، برای انتقال صدا از سیگنال های دیجیتال استفاده می شود. این فناوری، سیگنال های صوتی را از میکروفن های جداگانه یا داخلی دریافت می کرد. سپس توسط یک ماژول A/D (Analog to Digital) آن ها را به سیگنال های دیجیتال تبدیل کرده و برای انتقال و پردازش آماده می سازد. این موضوع باعث می شود که داده های صوتی در هر دو سمت فرستنده و گیرنده کیفیت خود را حفظ کرده و صدا بدون هیچ گونه اختلالی به سمت مرکز نظارت ارسال شود.

مدولاسیون در broadcast-quality

فناوری صوتی broadcast-quality در HDCVI از مدولاسیون پایه چند سطحی، استفاده می کند. این فرایند کمک می کند که سیگنال ها در برابر اختلالات مقاومت بیشتری داشته و افت سیگنال به شکل چشم گیری کاهش یابد. در نتیجه، می توانیم سیگنال های صوتی را تا مسافت بیشتری در مقایسه با گذشته ارسال کنیم. مدولاسیون چند سطحی بجای ارسال سیگنال ها در سطوح ساده بالا و پایین، آن ها را در چندین سطح ارسال می کند. با این روش، حجم داده های صوتی که همزمان ارسال می شوند افزایش یافته و درصد خطا در ارسال سیگنال ها کاهش می یابد.

هنگامی که سیگنال های ترکیب شده ی صدا و تصویر به دستگاه ارسال می شود، فن آوری صوتی broadcast-quality، با استفاده از دی مادولاسیون چند سطحی، داده های صوتی را از داده های تصویر جدا کرده، و سیگنال های صوتی را به صورت جداگانه ذخیره می کند.

کاهش اختلال های صوتی از طریق فیلتر های نرم افزاری

معمولا در سناریو هایی که نیاز به صدا برداری می باشد، اختلال صدا نیز وجود دارد. تفاوتی نمی کند که از میکروفن های جداگانه استفاده می کنید یا میکروفن های داخلی، به هر حال احتمال ایجاد اختلال بسیار زیاد است. اما در فن آوری صوتی Broadcast-quality در HDCVI، سیگنال های صوتی ابتدا از آنالوگ به دیجیتال تبدیل شده و سپس توسط یک ISP پردازش شده و فیلترهای مناسب روی صدا اعمال می شوند. در نتیجه صدایی فوق العاده واضح و بدون اختلال به دست خواهد آمد.

استخراج سیگنال های صوتی

فن آوری صوتی broadcast-quality در HDCVI، به جهت جلوگیری از تداخل میان سیگنال های صوتی و تصویری، سیگنال های صوتی را با فلگ(پرچم) های صوتی نشانه گذاری می کند. هنگامی که سیگنال های تصویری ترکیبی، به دستگاه گیرنده می رسند، دستگاه سیگنال ها را تجزیه تحلیل کرده و در صورتی که سیگنال های صوتی دارای فلگ نباشند، توسط دستگاه تایید و پذیرفته نخواهند شد و در نتیجه از بروز اختلال در سیگنال های تصویری جلوگیری می کند.

کاربردهای انتقال صدا در دوربین مداربسته

با استفاده از فناوری صوتی broadcast-quality  در HDCVI، می توان صدا با وضوح بالا را فراهم آورد و در شرایط خاص و وقوع جرایم به مراکز قضایی ارجاع داد. در حال حاضر، نیاز است که بسیاری از اماکن چون : طلافروشی ها، زندان ها، مراکز انتظامی و امنیتی، ادارات، مراکز آموزشی و درمانی و … ضبط صدا و تصویر همزمان داشته باشند. چرا که در صورت رخداد هر گونه مشکل، موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

کلام آخر در خصوص انتقال صدا در دوربین مداربسته

فناوری صوتی broadcast-quality، سیگنال های صوتی دیجیتال را از طریق کابل کواکسیال منتقل کرده و صدایی واضح و با کیفیت ارائه می کند. شرکت داهوا با تلفیق این فناوری در HDCVI، انتقال صدا در دوربین مداربسته را سهولت بخشید و زمان و هزینه های ناشی از نصب و خرید تجهیزات را به حداقل رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *