مقالات تخصصی

بهترین آموزش سیستم تشخیص شماره پلاک (LPR)

به صورت کلی پلاک خوانی، یکی از ملزومات برای نظارت بهتر و دقیق محیط پیرامون می باشد.دو روش برای تهیه عکس و تشخیص پلاک خودرو وجود دارد که می بایست متناسب با بودجه و نیاز در پروژه تعیین شود. در این مقاله به سیستم تشخیص شماره پلاک، می پردازیم.

چگونه می توان سیستم تشخیص شماره پلاک را راه اندازی کرد؟

برای راه اندازی سیستم پلاک خوانی، می توان به دو روش زیر عمل کرد:

  • روش اول : این امکان وجود دارد که  اقلام را جداگانه خریداری کنید و با نصب دوربین، نرم افزار و لوازم جانبی از یک راهکار یکپارچه سازی استفاده کنید. لازم به ذکر است که می بایست دوربین مورد نظر سازگاری لازم را در خصوص اتصال به نرم افزارها و اقلام جانبی را داشته باشد.
  • روش دوم : می توانید دوربین مداربسته LPR را تهیه و نصب کنید. این نوع دوربین ها، به گونه ای طراحی و ارائه شده اند که نیازی به هیچ گونه اقلام جانبی نیست.

در حال حاضر، شرکت های گوناگونی دوربین های LPR را ارائه کرده اند که هر یک با توجه به قابلیت هایی که دارند، می توانند در محیط های گوناگون مورد استفاده قرار گیرند.

یکپارچه سازی تشخیص پلاک با استفاده از اقلام جانبی

اگر بخواهیم با استفاده از سیستم پلاک خوانی، محیط پیرامون را تحت نظارت و کنترل قرار دهیم و گزارشی از تردد خودروها داشته باشیم. می بایست دوربینی را انتخاب کنیم که امکان سینک شدن و یا سازگاری لازم را با نرم افزارهای پلاک خوانی داشته باشد.
انجام یکپارچه سازی بصورت دستی نیاز به دوربین¬ها، جعبه¬های حفاظتی، سوئیچ¬ها، کابل¬ها، لوازم جانبی نصب، و نیز سرورها، نرم افزار و کارشناسان فنی دارد.

باید تمامی دستگاه¬ها را نصب کرده و تنظیمات دوربین تحت شبکه و نرم افزار LPR را تنظیم کنید، که این کار واقعا وقت گیر است.
نمودار زیر نمونه¬ای یک سیستم تشخیص پلاک قدیمی (LPR) با اجزای اصلی آن را نشان می¬دهد.

در این مدل، دوربین های تحت شبکه باید تصویر را با رزولوشن و کیفیت کافی بگیرند تا سرور LPR بتواند از تشخیص کاراکترهای نوری (OCR) استفاده کند و اطلاعات را در یک پایگاه داده ذخیره نماید. یک ایستگاه نظارت میتواند تصاویر و نتایج تشخیص پلاک را نمایش دهد.

دوربین تحت شبکه برای LPR

دوربین¬های تحت شبکه، به دلیل ویژگیهای موجود در آنها مانند تصاویر با رزولوشن بالا، پروتکل¬های شبکه و غیره، بهترین گزینه ها برای استفاده در سیستم تشخیص پلاک میباشند.
یکی دیگر از مزایای مهم استفاده از دوربین¬های تحت شبکه این است که امکان استفاده از اطلاعات جاسازی شده را دارند، توسعه دهندگان نرم افزار LPR برای پردازش دو مرحله ای با استفاده از دوربین تحت شبکه برای پردازش بخشی از کار و فراهم آوردن امکان پردازش بخش دوم توسط سرور LPR نیز وجود دارند.

سوئیچ ها برای پروژه های دوربین مدار بسته و LPR

سوئیچ ها برای اتصال دوربین های تحت شبکه و سایر دستگاه ها در شبکه استفاده می شوند. سوئیچ ها انواع مختلفی دارند و برخی از مدل ها می توانند برای پروژه های دوربین مدار بسته استفاده شوند.
عامل مهم دیگر در استفاده از سوئیچ¬ها در پروژه، تامین برق از بستر شبکه (PoE) می باشد.

ویژگیهای دوربین تحت شبکه برای سیستم تشخیص پلاک چیست؟

برای گرفتن تصویری با کیفیت کافی برای نرم افزار LPR، دوربین باید حداقل رزولوشن تصویر را داشته باشد.
حتی دوربین های آنالوگ با رزولوشن های قدیمی میتوانند برای LPR استفاده شوند، اما توصیه می¬شود از دوربین های تحت شبکه با رزولوشن بالا استفاده کنید.

رزولوشن تصویر برای تشخیص پلاک

دوربین تحت شبکه 2 مگاپیکسلی که همچنین به عنوان FUll HD یا رزولوشن 1080p شناخته می¬شود، برای بیشتر پروژه های تشخیص پلاک خوردرو کفایت می کند، دوربین های تحت شبکه ی 4K نیز می توانند استفاده شوند، اما در اغلب موارد لازم نیست.

لنز وریفوکال برای سیستم تشخیص پلاک

برای تنظیم صحیح دیافراگم، زوم و زاویه تصویر، لازم است از لنزهای وریفوکال با سیستم مادون قرمز و فاصله کانونی 5 تا 50 میلی متر استفاده شود.

سرعت شاتر برای پروژه های LPR

با کنترل سرعت شاتر می توانید تصاویری که در حال حرکت هستند را “فریز” کنید، این موضوع بسیار حائز اهمیت است، به خصوص اگر وسیله نقلیه در جایی که سیستم LPR نصب می شود، به سرعت حرکت کند.

جبران نور پس زمینه (HLC،BLC و WDR)

عدم وجود نور یا نور بیش از حد می تواند تاثیری منفی در روند LPR بگذارد، دوربین هایی با ویژگی¬های مانند HLC، BLC یا WDR اجازه می¬دهد امکان بهبود کیفیت تصویر را فراهم می آورند.

بسته به صحنه، امکان استفاده از انواع مختلفی از ویژگی¬ها براساس میزان نور، سایه و نور یا بازتاب بیش از حد وجود دارد.
در نظر داشته باشید Sens-UP در صحنه های کم نور و متحرک که ممکن است وسایل نقلیه در جاده تاریک باشد بسیار مفید نیست. در صحنه هایی شبیه به این، استفاده از نور اضافی، طبیعی یا مادون قرمز مهم است.

برای سیستم تشخیص پلاک خود، چه برند یا مدل دوربین باید خریداری کرد؟

مهم است که بدانید دوربین خاصی برای تشخیص پلاک خودرو که برای همه شرایط مناسب باشد وجود ندارد، همه اینها به آنچه که برای پروژه خاص شما لازم است بستگی دارد. هنگامی که مفاهیم را درک کنید، می¬توانید انواع مختلف دوربین ها و لنزها را انتخاب کنید که خوب کار می کنند.

شما می توانید با اطلاعاتی مانند فاصله از دوربین به وسیله ی نقلیه، فاصله کانونی لنز، رزولوشن دوربین و موارد دیگر کار کنید.

در نصب سیستم LPR به چه عواملی باید توجه کرد؟

چندین عامل بر روی سیستم شما تاثیر می گذارد و پلاک ها را شناسایی می¬کند، باید در مورد تمامی این عوامل آگاهی داشته باشید و تنظیمات لازم را برای بهینه سازی سیستم انجام دهید.

زاویه تصویربرداری ایده آل

برای بهترین کارایی ممکن نرم افزار تشخیص پلاک، همانطور که در این عکس نشان داده شده است، تصویر پلاک خودرو باید در زاویه عمود بر زمین باشد،.

حداکثر زاویه تصویربرداری

نرم افزار تشخیص پلاک، همانطور که در عکس نشان داده شده، می¬تواند تغییر زاویه را بپذیرد، با این وجود توجه داشته باشید که این تغییر ممکن است بر اساس مدل پلاک برای هر کشور متفاوت باشد. همیشه سعی کنید از کوچکترین تغییرات زاویه استفاده کنید.

زاویه تصویر برداری دوربین

هنگام نصب دوربین در موقعیت صحیح، همانند آنچه که در عکس نشان داده شده، حداکثر زاویه در 40 درجه به طوری که نرم افزار تشخیص پلاک می تواند کارآیی بهتری داشته باشد، حتی زاویه بسته¬تر بهتر است.

هنگام نصب دوربین در موقعیت پهلو همانطور که در تصویر نشان داده شده، حداکثر زاویه را در 30 درجه نگه دارید. حتی زاویه کوچکتر بهتر است.

خلاصه و نتیجه گیری نصب سیستم تشخیص پلاک خودرو
به طور خلاصه برای اینکه LPR درست کار کند، توصیه های زیر را دنبال کنید:
 تکنولوژی مناسب برای مورد خود را انتخاب کنید (آنالوگ یا آی پی)؛
 دوربین¬های آی پی معمولا برای تشخیص پلاک استفاده می¬شوند.
 رزولوشن دوربین به مشخصات پروژه بستگی دارد؛
 برای اکثر پروژه ها، رزولوشن 2 مگابایتی کافی است؛
 دوربین باید دارای ویژگی های کنترل شاتر باشد.
 ویژگی جبران نور کمک می کند تا تصویر بهتری داشته باشید
 لازم است لنز مناسب برای این پروژه را انتخاب کنید.
 استفاده از زاویه های صحیح دوربین بسیار مهم است.
 این امکان وجود دارد که دوربین¬ها و نرم افزار های تولید کنندگان مختلف را ادغام کنند؛
 تولید کنندگان مختلف نرم افزار LPR وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *