مقالات عمومی

اهمیت و ضرورت خرید دوربین مداربسته ضد آب

اهمیت و ضرورت خرید دوربین مداربسته ضد آب

اهمیت و ضرورت خرید دوربین مداربسته ضد آب

با اندکی بررسی و دقت در محیط پیرامون خود، متوجه خواهیم شد، در دنیای امروز دیگر جایی وجود ندارد که دوربین مداربسته نصب نشده باشد و اماکن تحت نظارت دوربین ها نباشند چرا که دوربین های مداربسته به عنوان یک عامل بازدارنده و افزایش امنیت محیط محسوب می شوند. دوربین های مداربسته، با توجه به کاربردهایی که دارند در محیط های داخلی و خارجی نصب می شوند. همواره خرید و نصب دوربین مداربسته در محیط های خارجی، نیازمند دقت و توجه بیشتری نسبت به محیط های داخلی است چرا که دوربین هایی که در محیط بیرون نصب می شوند می بایست در مقابل عوامل محیطی پایدار باشند و هیچ گونه آسیبی نبینند. بنابراین انتخاب و خرید دوربین مداربسته ضد آب (Water proof) ، بهترین گزینه برای محیط های بیرون است.

قطعا دوربینی که در بیرون نصب می شود در معرض شرایط مختلف آب و هوایی از جمله : باران وبرف، گرد و غبار، دماهای مختلف محیطی و … می باشد، در حال حاضر، اکثر شرکت های بزرگ نظارتی تصویری دوربین های خود را با قابلیت ضد آب تولید و ارائه می کنند. با پیشرفت تکنولوژی همواره شاهد تحولی گوناگونی در قابلیت ها ضد آب دوربین های مداربسته هستیم. در ادامه به شرح دوربین ضد آب می پردازیم.

دوربین مداربسته ضد آب چه کاربردی دارد؟

قابلیت ضد آب، یکی از قابلیت های پر اهمیت است که در هنگام انتخاب یک دوربین مداربسته برای محیط بیرون و فضاهای باز، به عنوان اولین اولویت مطرح می شود. دوربین مداربسته ضد آب، دارای کیس غیر قابل نفوذ می باشد به طوری که تمام اجزا از جمله : اتصالات، پیچ ها، پایه دوربین، درب و شیشه کیس به صورت حرفه ای منسجم شده اند تا هیچ گونه آسیبی به محتویات درون دوربین مداربسته وارد نشود.

همانطور که می دانیم برد های الکترونیکی نسبت به رطوبت حساس هستند و در صورت برخورد با هرگونه رطوبت و آب، دچار اشکال می شود و ممکن است خسارات جبران ناپذیری را برای دوربین مداربسته شما ایجاد کند. تمام دوربین های مداربسته در مقابل شرایط سخت محیطی، مشابه هم نیستند و ممکن است از استانداردهای مختلفی پشتیبانی کنند که آن استاندارد در مشخصات فنی آن ها درج می شود، بنابراین در خرید دوربین مداربسته ضد آب، می بایست مشخصات فنی آن بررسی شود.

 

اهمیت و ضرورت خرید دوربین مداربسته ضد آب

در خرید دوربین مداربسته ضد آب، توجه به چه استانداردهایی ضروری است؟

استانداردهای بسیاری برای قابلیت ضد آب وجود دارد که از نظر مقاومت در این شرایط، باهم تفاوت دارند. استانداردهای IP66، IP67، IP68 وIP69K  معمولا برای دوربین های مداربسته استفاده می شود.

در نام گذاری این استاندارد از عبارت IP استفاده شده است که مخفف Ingress Protection به معنای محفاظت در برابر نفوذ می باشد. رقم اول در این استاندارد، مرتبط با قابلیت مقاومت در مقابل هرگونه گرد و غبار است و رقم دوم، میزان مقاومت در مقابل رطوبت و آب است. استاندارد های IP66 و IP67 هر دو در مقابل گرد و غبار، رطوبت و آب مقاوم هستند. بنابراین قابلیت IP66، این امکان را فراهم می آورد که اگر دوربین در معرض آب قرار گیرد، هیچ آسیبی نخواهد دید، همچنین قابلیت IP67، مقاومت دوربین مداربسته ضد آب به عمق 15 سانتی متری الی 1 متری، قابلیت IP68 ، توان مقاومت تا عمق 1.5 متری آب  به مدت نیم ساعت را شامل می شود.

در هنگام نصب دوربین مداربسته، می بایست محل اتصال سوکت های کابل های دوربین را به دور از رطوبت، آب، گرد و غبار احتمالی قرار دهید تا در صورت رخداد اتفاقات چون آب خوردگي، طوفان، باران، برف و رطوبت، در عملکرد دوربین اختلالی ایجاد نشود. بهتر است در هنگام خرید دوربین مداربسته ضد آب به مقاومت آن در مقابل تغییرات دمایی توجه داشته باشد، به عنوان مثال در دماهای پایین چون40 – درجه سانتی گراد و دماهای بالا چون60 +درجه سانتی گراد دچار مشکل نشود.

 

اهمیت و ضرورت خرید دوربین مداربسته ضد آب

بهترین دوربین های مداربسته ضد آب کدامند ؟

این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که بهترین دوربین مداربسته برای شما دوربینی می‌باشد که بتواند نیازهای شما را تامین کند و در تمام قابلیت ها از امکانات خوبی برخوردار باشد. بهترین بودن تنها منحصر به ویژگی خاص نمی شود بنابراین بهتر است، با بررسی دوربین های ضد آب موجود در بازار نظارتی تصویری، اولویت های خود را مشخص کنید، به عنوان مثال اگر دوربین در ارتفاع نصب می شود و احتمال این که در عمق آب قرار نگیرد، پایین است دارا بودن قابلیت IP66 کفایت می کند و نیازی به خرید دوربین مداربسته ضد آب با قابلیت IP67 نیست، البته که اغلب دوربین های جدید شرکت های نظارت تصویری از قابلیت IP67 پشتیبانی می کنند تا نهایت امکانات را برای کاربران فراهم آورند.

بیش تر دوربین های شرکت های بزرگی چون هایک ویژن، داهوا  دارای قابلیت مقاومت در مقابل گرد و غبار، رطوبت و باران هستند که در مشخصات فنی آن ها با نام IP66 و یا IP67 درج شده است.

اغلب دوربین های مداربسته اسپد دام، بولت و دام که اخیرا ارائه می شوند دارای قابلیت IP67 هستند و توان مقاومت در مقابل دماهای بالا و پایین را دارند. در حال حاضر، کاور های مختلفی برای دوربین های مداربسته طراحی و تولید شده اند که می توانند از آن ها در مقابل شرایط سخت محیطی محفاظت کند اما به هر حال نمی توانند به صورت کامل، کارآیی لازم یک دوربین مداربسته ضد آب را داشته باشند.

  • نکته ای دیگر در انتخاب دوربین مداربسته :

پس از بررسی قابلیت ضد آب بودن، می بایست سیستم نظارت تصویری را انتخاب کنید که قابلیت اتصال به تجهیزاتی مانند گوشی، تبلت، لپ تاپ  و یا کامپیوتر شخصی داشته باشد. نکته مهم دیگری که در خرید دوربین مدار بسته باید به آن دقت کنید وضوح تصویر و کیفیت تصاویری است که توسط دوربین ثبت و در دستگاه ذخیره ساز، نگه داری می شود. بنابراین، یکی از قابلیت های مهم یک دوربین برای نصب در شرایط بیرون و سخت محیطی، مقاومت در مقابل نفوذ آب و گرد و غبار است، دوربین هایی با این قابلیت، اغلب از قیمت بالاتری نسبت به دوربین های معمولی برخورد دارند

 

 

اهمیت و ضرورت خرید دوربین مداربسته ضد آب

کلام آخر در خصوص انتخاب دوربین  ضد آب

همانطور که از نام دوربین مداربسته ضد آب مشخص است، این دوربین توان مقاومت در شرایط رطوبتی، باران و برف را داراست، در این مقاله، استانداردهای ضد آب شرح داده شد که پر کاربردترین آن IP66 و IP67 هستند که در اغلب دوربین های مداربسته استفاده می شوند. در حال حاضر تمام دوربین های برندهای هایک ویژن و داهوا، ناظر، مکسرون، آلباترون و آپتینا در مقابل عوامل محیطی چون : رطوبت، باران و برف، گرد و غبار مقاوم هستند و می توانید با خرید دوربین مداربسته ضد آب از این برندها، خریدی مطمئن داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *