مقالات تخصصی, مقالات عمومی

اطلاعات جامع دید در شب دوربین مداربسته

اطلاعات جامع دید در شب دوربین مداربسته

همانطور که می دانیم، مهم ترین دلیل استفاده از دوربین مداربسته نظارت محیطی و کنترل محیط پیرامون و دارا بودن قابلیت دید در شب دوربین مداربسته در سیستم های نظارت تصویری است چرا که دقیقا زمانی که هیچ شخصی در محل حضور ندارد و یا محیط تاریک است، این اهمیت چندین برابر می شود. اگر به اخبار حوادث توجه کردیم باشیم، بیش ترین تخلفات و جرایم در محیط های تاریک یا در زمان هایی از شب رخ می دهد که محیط خلوت است. در واقع ایجاد امنیت و نظارت محیطی، یک امر شبانه روزی است و نباید با غروب خورشید یا تاریکی هوا پایان یابد. بسیاری از کاربران، برای حفظ دارایی ها و تامین امنیت محیط های مورد نظر خود از جمله ساختمان ها، کارگاه ها، مراکز تجاری، منازل و … پس از تاریکی هوا، نیاز به این قابلیت داشتند تا تصاویر در تاریکی هوا نیز با وضوح کامل ارائه شود. بدین منظور شرکت های نظارت تصویری، قابلیت ارائه تصاویر دید در شب را به محصولات خود اضافه کردند تا محصولات بدون ایراد و نقصی را به کاربران ارائه کنند. در حال حاضر، این شرکت ها، به صورت مداوم در تلاش هستند تا دید در شب دوربین مداربسته برند خود را ارتقا دهند و سهم بزرگی از فروش بازار بزرگ نظارت تصویری را از آن خود کنند.

 

 دید در شب دوربین مداربسته چیست ؟

همانطور که از اصطلاح ” دید در شب ” مشخص است، این قابلیت با ارائه ی تصاویر واضح در شب همراه است. این قابلیت در ابتدا با دارا بودن IR (Infrared) در واقع مادون قرمز، امکان پذیر بود که فقط تصاویر سیاه و سفید را در شب ارائه می کرد که با پیشرفت تکنولوژی قابلیت دید در شب رنگی هم به محصولات نظارت تصویری اضافه شده است. برای ارائه تصاویر دید درشب، LED هایی به برد IR دوربین اختصاص داده اند تا دید در شب دوربین مداربسته را به صورت سیاه و سفید ارائه کند. به صورت کلی مادون قرمز، طول موجی بیش تر و فرکانس پایین تر از نور مرئی را داراست و از امواج الکترومغناطیسی می باشد که اگر به هر جسم برخورد کند، آن جسم گرم خواهد شد، می توان گفت آن ها از نورهای نامرئی خوشیدی هستند، علت این که ما در مقابل خورشید احساس گرما می کنیم نیز همین امر است. این قابلیت سبب می شود که دوربین در تاریکی مطلق نیز قادر به دیدن سوژه ها باشد. از آن جا که روشن بودن مدوام IR، سبب تداخل رنگ ها و تصاویر سیاه و سفید در روز می شود، در طراحی آن به این امر توجه شده است چرا که شرکت های تولید کننده نظارتی به منظور عملکرد دقیق و درست دید در شب دوربین مداربسته، قطعه ای به نام فوتوسل (Photocell)را به کاربرده اند که می تواند میزان نور محیط را تشخیص دهد یعنی اگر میزان نور به یک سطح کاهش یابد، فوتوسل تاریکی را تشخیص می دهد، میزان مقاومت آن تغییر می کند و دستور روشن شدن LED های IR داده می شود. LED های IR با ایجاد نور مادون قرمز در محیط، سبب می شوند که حتی در شب ها هم تصاویر مناسبی ارائه شود. این LED های IR با توجه به مشخصاتی که دارند، می توانند برد IR متفاوتی داشته باشند.

در چند سال اخیر نوعی دیگر از دید در شب ارائه شده است که می تواند تصاویر رنگی را ارائه دهد و پروسه ی آن کاملا متفاوت از عملکرد IR است، این تکنولوژی همان سوپر استارلایت و استارلایت است که در مقالات پیشین به صورت کامل شرح داده شد.

 

برد IR دید در شب دوربین مداربسته چیست؟

این ویژگی با نام IR Distance رایج است، در واقع ملاکی مهمی در انتخاب یک دوربین مداربسته محسوب می شود. برد IR، میزان فاصله یا مسافت دید در شب دوربین مداربسته، است که با توجه به نوع LED های استفاده شده در IR، نوع شیشه درب محفظه دوربین و …. می تواند متغیر باشد. این قابلیت در مشخصات فنی که شرکت های نظارت تصویری ارائه می دهند، درج می شود که هر مدل از دوربین های مداربسته تصاویر دید در شب را در مسافتی بیش از مسافت ذکر شده در مشخصات فنی موجود در دیتاشیت یا کاتالوگ، نمی توانند به خوبی ارائه کنند.

اطلاعات جامع دید در شب دوربین مداربسته

 

 

اطلاعات جامع دید در شب دوربین مداربسته

 

در سال های اخیر، دوربین های مداربسته برد IR متفاوتی دارند، این برد در دوربین های مختلف متفاوت است، به طوری که در برخی دوربین های اسپید دام، برد IR به بالای 300 متر هم رسد، در دوربین های بولت و دام حداقل 10-15 متر است.

برد IR دید در شب دوربین مداربسته، بر قیمت خرید تاثیر زیادی دارد، هر چه این برد کم تر باشد، دوربین ارزان تر خواهد. شرکت های بزرگ نظارت تصاویری چون داهوا، هایک ویژن، و … در رقابتی بزرگ، معمولا بیش ترین برد IR را در محصولات خود فراهم می کنند، البته علاوه بر آن، در جهت ارائه ی تصاویر با وضوح بالا و بدون نویز، گام های بزرگی برداشته اند که بسیار موفقیت آمیز بوده است چرا که در برخی از محصولات برند های نا معتبر بارها شاهد تصاویر نامناسب و دارای نویز در شب بوده ایم.

در واقع، دید در شب دوربین مداربسته در هنگام طراحی، تولید و بررسی یک محصول نظارتی یک عامل مهم محسوب می شود که متخصصین با جا نمایی دوربین در شرایط مختلف و در محیط متعدد داخلی و خارجی اقدام به تست آن می کنند تا از کیفیت ارائه ی تصاویر دید در شب دوربین مداربسته، اطمینان یابند.

 

Smart IR  ( آی آر هوشمند ) چیست؟

در ارائه ی تصاویر دید در شب دوربین مداربسته، عوامل بسیاری تاثیر گذار است که در ادامه آن ها را شرح خواهیم داد. یکی از آن عوامل، قرار گیری سوژه ها در نزدیکی دوربین است، در واقع فاصله سوژه تا دوربین تا حد زیادی قابل کنترل نیست مگر آن که محل قرارگیری سوژه برای ما مشخص باشد ( به عنوان مثال ورودی و خروجی ها یا محل خاص که صد در صد سوژه از آن جا عبور می کنند ). در این شرایط مذکور که محل سوژه به صورت دقیق قابل کنترل نیست، ممکن است سوژه در فاصله ی بسیار نزدیکی از دوربین ما قرار گیرد که در این صورت تصاویر دید در شب دوربین مداربسته با اشکال مواجه خواهد و ما شاهد ایجاد هاله و روشناهایی بر روی تصاویر خواهیم بود. در تصاویر زیر، تست در دو حالت Smart IR روشن و Smart IR خاموش با شرایط یکسان محیطی انجام شده:

  • حالت اول، Smart IR خاموش : همانطور که مشاهده می شود، چهره و حتی شال و لباس خانمی که به عنوان سوژه ی مورد تست ما قرار گرفته است، سفید است و با هاله هایی ارائه شده است که حتی چهره ی شخص قابل شناسایی نیست و در صورتی که وقایع یا جرایمی صورت گیرد، این تصویر نمی تواند به عنوان یک منبع قابل استناد به مراجع قضایی ارجاع داده شود.
  • حالت دوم، Smart IR روشن : همانطور که در تصویر مشهود است، چهره و سایر اجرای محیطی بدون ایراد نمایش داده شده اند که قطعا می تواند به عنوان یک تصویر قابل قبول و قابل استناد در صورت وقوع اتفاقات، مورد استفاده قرار می گیرد.

اطلاعات جامع دید در شب دوربین مداربسته

قابلیت Smart IR، بیشتر در محیط های کوچک و داخلی مورد استفاده قرار می گیرد و اغلب در محیط باز چون استادیوم، سوله ها و … مورد استفاده قرار نمی گیرند.

این قابلیت از جمله ویژگی هایی است بر قیمت ارائه محصولات نقش دارد.

 

خرید دوربین مداربسته بر مبنای دید در شب

همانطور که در این مقاله شرح داده شد، دید در شب دوربین مداربسته یکی از نیازهای اصلی کاربران است که تنها دارا بودن قابلیت دید در شب کفایت نمی کند، همین دید در شب دارای فاکتورهایی چون: برد IR، درب شیشه ای محفظه، اجزای اطراف لنز و IR، عدم وجود انسداد یا دیوار، درخت یا هر چیزی دیگر در محدوده ی دید دوربین ( چرا که این شرایط سبب بازتاب نور IR می شود و در نهایت تصویر دید در شب خراب می شود) می باشد. نکته ای که در هنگام خرید دوربین مداربسته به منظور ارائه ی تصاویر مناسب، حائز اهمیت است برد IR و Smart IR است.

 

نکات مهم در خصوص تصاویر دید در شب دوربین مداربسته

  • محفظه ی شیشه درب پوش مقابل لنز، عاری از هر گونه آلودگی، غبار، قطرات آب و … باشد چرا که سبب خرابی تصاویر دید در شب می شود.
  • محل جانمایی دوربین، به گونه ای باشد که هیچ جسمی در مقابل دوربین نباشد و سبب بازتاب IR نشود.
  • استفاده از آداپتور استاندارد جداگانه برای هر دوربین، چرا که استفاده از آداپتور مرکزی ممکن است، مانع از عملکرد مناسب IR در شب شود. همچنین فاصله استاندارد بین دوربین تا آداپتور لحاظ شود تا خللی در ارائه ی تصاویر توسط دوربین ایجاد نشود.

 

کلام آخر در خصوص اطلاعات جامع دید در شب دوربین مداربسته

با توجه به نیاز کاربران به نظارت همیشگی در تمام ساعات شبانه روز، قابلیت دید در شب، نقش پر رنگ تری در هنگام انتخاب دوربین، نسبت به سایر قابلیت ها ایفا می کند چرا که همه ی کاربران، نیاز دارند هیچ قسمت از تصاویر به خصوص تصاویر شب ها، از دست نرود و به صورت دائم در دستگاه ذخیره ساز، ضبط شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *