مقالات عمومی

اهمیت IR دوربین مداربسته در ارائه ی تصاویر واضح

یکی از بزرگترین چالش‌ ها برای دوربین‌ های مداربسته و امنیتی، ارائه تصاویر واضح در شب است. درست به مانند دوربین تلفن همراه شما، دوربین پخش حرفه‌ ای و عکاسی، دوربین‌ های نظارت تصویری نیز به نور مناسب برای تولید تصویر نیاز دارند. اگر نور وجود نداشته باشد، هیچ تصویر مناسبی وجود ندارد. به عبارت دیگر، بدون منبع نور مناسب، دوربین‌ های مداربسته تصاویری تاریک تهیه می کنند اما در صورت رخدادها، کارآیی لازم را به منظور ارائه به مراجع قضایی ندارند. برای این منظور، شرکت های نظارت تصویری با استفاده از IR دوربین مداربسته، این قابلیت را فراهم کرده اند تا افراد تصاویر واضحی را در شب دریافت کنند و تمام جزئیات محیط پیرامون قابل رویت باشد.

عملکرد IR دوربین مداربسته

همانطور که می‌دانیم، جرم و جنایات به پایان نمی رسند و شب ها و یا زمان هایی که عبور و مرود به حداقل می رسد، بیشترین نا امنی ها رخ خواهد داد، بنابراین دریافت تصاویر دید در شب با وضوح بالا برای افراد زیادی اهمیت دارد و تمایل دارند که تصاویر محیط پیرامون را به صورت 24 ساعت مورد نظارت و کنترل قرار دهند. روشنایی IR نوری است که برای چشم انسان نامرئی است؛ که از 700 نانومتر تا 1000 نانومتر در طیف الکترومغناطیسی متغیر است و این چیزی است که  این امکان را به دوربین‌ های نظارت تصویری فراهم می آورد تا تصاویر مناسبی را حتی در تاریکی کامل ارائه دهند.

دو راه برای اضافه کردن نور مناسب به سامانه نظارتی شما وجود دارد:

  • اول از طریق IR دوربین مداربسته
  •  دوم با استفاده از یک منبع نوری مناسب خارجی که در کنار، زیر و یا بالای و یا اطراف دوربین نصب شده است به طوری که دید دوربین مداربسته اختلالی ایجاد نکند.

در اینجا برخی از ویژگی‌ های کلیدی و تمایز بین این دو راه را مورد بررسی قرار می دهیم :

IR دوربین مداربسته، در اغلب دوربین های تولید شده در چند سال اخیر وجود دارد، این دوربین ها دارای یک سنسور نور با یک فیلتر IR، برای حذف روشنایی IR در طول روز هستند. دوربین های مداربسته دارای IR، یک راه حل همه جانبه را ارائه می‌ دهند و برای برنامه‌ های نظارت تصویری و کنترل دقیق محیط پیرامون در حیط های کم نور و یا تاریکی مطلق، بسیار موثر هستند.
با این حال، محدودیت برای دوربین‌ های مداربسته دارای IR این است که محدوده مانیتورینگ آنها کم است. این دوربین‌ ها همچنین می‌ توانند محل انباشتی برای حشرات باشندو  تمام  LED‌های IR متمرکز شده در یک مکان  می‌تواند حشرات را جذب کند که مانع دید دوربین و ارائه ی تصاویر نا مناسب می شوند. دوربین‌های IR همیشه نمی‌توانند زاویه دوربین خود را با زمینه پرتاب IR تطبیق  دهند، که همین مسأله باعث ایجاد یک تصویر متناقض می‌شود. به عنوان مثال، اگر لنز دوربین 90 درجه باشد و زمینه روشنایی تنها 30 درجه باشد، ممکن است تصویر نقطه ی حساس از محیط در دسترس نباشد. این دوربین‌های یکپارچه همچنین حشرات در اطراف لنز را جذب می‌کنند که مانع از دید دوربین می‌شود.

از سوی دیگر، منابع نوری خارجی، دارای محدوده‌ های روشنایی بیشتر و زوایای مختلفی هستند که انعطاف پذیری بیشتری را در نصب ایجاد می‌ کنند. لامپ‌ های I مستقل، روشنایی را تا فاصله ی زیادی فراهم می‌ کنند که برخی از مواقع حتی بیشتر نور متوسط IR دوربین مداربسته می باشند. لامپ‌های بیرونی، زوایای متفاوت روشنایی ایجاد می‌کنند، تقابل کامل بین لنز دوربین و نور را فراهم می‌ کنند و به این ترتیب، یک  تصویر به مراتب روشن ایجاد می‌ شود. در یک لامپ مستقل، IRها در ردیف (به جای یک دایره) مرتب شده‌اند، که این امکان را ایجاد می‌کند که گرما در همه جهات پراکنده شود. و هیچ گونه حشراتی دوربین را احاطه نمی کنند. اما این روش در هر پروژه ای امکان پذیر نیست چرا تهیه یک منبع نوری در پروژه هزینه های زیادی در بر دارد و حتی گاهی شرایط یک پروژه به گونه ای نیست که امکان نصب چنین منبع نوری وجود داشته باشد.
چالش اصلی منبع نوری، هزینه خرید و نصب آن است که بالاتر از استفاده از یک دوربین یکپارچه است و سبب مصرف برق و انرژی زیادی در یک پروژه می شود. در برخی از شرایط آب و هوایی خاص مانند مه و باران و یا برف، نور کافی محیط توسط این گونه منابع نوری تامین نمی شود و قطعا تصاویر خوبی نیز ارائه نخواهد شد.
در برخی از مکان ها امکان نصب یک منبع نوری وجود دارد و تغییر زیادی در ارائه تصاویر رخ نمی دهد، این اماکن عبارتند از : انبارها، آزمایشگا ه‌ها، ساختمان‌ های اداری، محل هایی که وضوح تصاویر پلاک های خودرو اهمیت دارد و  دیگر نقاطی که در آن دوربین نصب می‌ شود و نور محیطی وجود ندارد و امکان نصب این گونه منابع نوری را دارند. در بیشتر امکان و پروژه ها، IR دوربین مداربسته یکی از مقرون به صرفه ترین، سریع ترین و آسان ترین روش برای تامین نور محیط می باشد.

 


هر IR دوربین مداربسته، یک مسافت خاصی را پشتیبانی می کند که به قدرت و میزان پرتاب نور IR LED آن دوربین بستگی دارد این مسافت که به IR Distance معروف است در هر دوربین متفاوت خواهد و در قیمت دوربین تاثیر گذار است.
در حال حاضر، برخی از کاربران تمایل به دریافت تصاویر دوربین مداربسته به صورت تمام رنگی دارند، بنابراین شرکت های بزرگی چون هایک ویژن، داهوا و …  دوربین های مداربسته سوپر استارلایت و استارلایت خود را وارد بازار کرده اند تا در مناطقی که از یک حداقل نوری برخوردار هستند و نیاز به مشاهده تصاویر به صورت رنگی است، مورد استفاده قرارگیرند.

کلام آخر در خصوص اهمیت IR دوربین مداربسته

همانطور که در این مقاله شرح دادیم، IR دوربین مداربسته نقش مهمی را ارائه تصاویر مناسب در شب و حتی نقاط کم نور و دارای تاریکی مطلق را فراهم می آورند و هیچ گونه تصاویری در 24 ساعت از بین نمی رود. البته در هنگام نصب، می بایست استانداردهای لازم را اجرا کرد تا در پرتاب نور IR دوربین مداربسته، اختلالی ایجاد نشود و تصاویر با جزئیات و بدون از دست رفتن در اختیار کاربران قرار گیرد و بیشترین بهره وری از سیستم نظارت تصویری حاصل شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *