مقالات تخصصی, مقالات عمومی

نکات مهم آموزش دوربین مداربسته

نصب دوربین مداربسته

همانطور که می دانیم، سیستم های نظارتی اصلی ترین ابزار به منظور امنیت بیشتر در محیط پیرامون محسوب می شوند. شرکت های بزرگ نظارت تصویری، قابلیت های گوناگونی را در این محصولات ارائه کرده اند که فعالسازی و نحوه کار با آن ها، نیاز به آموزش دوربین مداربسته باشد. در این مقاله، نکات مهمی را در خصوص نحوه تنظیم قابلیت ها و ویژگی های سیستم های مداربسته، ارائه خواهیم کرد. به صورت کلی فرآیند آموزش، سه بخش را شامل می شود : آموزش مرتبط با خرید و انتخاب محصول، مراحل نصب و استانداردهای ایمنی نصب و راه اندازی و تنظیمات لازم سیستم های دوربین مداربسته.

انتخاب محصولات مداربسته و نظارتی

مهم ترین بخش در فرآیند خرید، نصب و راه اندازی سیستم های مداربسته، انتخاب محصولاتی متناسب با بودجه و نیاز در محل مورد نظر است. به صورت کلی می بایست دو دسته تجهیزات را برای تجهیز محیط پیرامون از سیستم های نظارتی، انتخاب و خرید کنیم. دسته اول، انتخاب دوربین ها و دستگاه های ذخیره ساز و دسته دوم، انتخاب کابل ها، سوکت ها، پایه ها، سرور، کلاینت ها و … می باشد.آموزش نصب دوربین مداربسته

آموزش های دوربین مداربسته

به صورت کلی دوربین های مداربسته از نظر نوع کابل کشی، به دو دسته دوربین های بستر کواکسیال یا آنالوگ و دوربین های تحت شبکه تقسیم می شوند. بنابراین، آموزش های هر دسته نیز متفاوت خواهد بود.

آموزش دوربین مداربسته آنالوگ

راه اندازی دوربین مدار بسته بستر آنالوگ، نسبت به مدل های تحت شبکه متفاوت است. در این مدل از دوربین های مداربسته، استفاده از بستر کابل کشی مناسب و مرغوب تمام مس به منظور انتقال دیتا و تصاویر با وضوح بالا، بسیار حائز اهمیت است.

برای اجرا دوربین های مداربسته آنالوگ، نیاز به دستگاه ذخیره ساز ضروری است و تنظیمات منو DVR یکی از بخش های مهم از آموزش دوربین مداربسته دوربین مدار بسته آنالوگ محسوب می شود. سخت افزارهای مورد نیاز برای دستگاه DVR باید به درستی مشخص شوند و به درستی انتخاب و نصب شوند.

چگونگی نصب و تنظیمات مناسب دستگاه DVR ، داکت کشی و کابل کشی برای نصب دوربین مدار بسته می بایست به دقت و با تخصص صورت بگیرد.

نصب دوربین مدار بسته آنالوگ

اولین گام، در آموزش دوربین مداربسته آنالوگ، یافتن یک نقطه امن برای نصب DVR مرکزی است. نقطه ای که انتخاب می شود باید در فاصله درستی از دوربین های مداربسته باشد، در غیر این صورت میزان کابل مورد استفاده، بیشتر از حد معمول شده و علاوه بر هزینه زیاد، سبب افت کیفیت و نویز در تصاویر خواهد شد.

دوربین های آنالوگ نیاز به حداقل دو کابل دارند که یکی از کابل ها بسیار شبیه به کابل های آنتن خانگی ( کابل کواکسیال) هستند و دیگری نیز کابل مربوط به برق است. برقی که برای راه اندازی دوربین های آنالوگ در نظر گرفته می شود، از طریق آداپتورها تامین می شود و یک کابل برق تا دوربین کشیده می شود. وظیفه کابل کواکسیال است که اطلاعات و تصاویر را با بالاترین کیفیت ممکن و بدون نویز به DVR مرکزی منتقل نماید. یک سری سوکت های BNC نیز استفاده می شوند که اتصالات کابل به درستی صورت بگیرد.

همه مسیر گفته شده باید برای هر دوربین مداربسته تکرار شود و نیاز است که برای هر یک از دوربین های مداربسته کابل مستقل کواکسیال و کابل برق تا دستگاه کشیده شود. لازم به ذکر است که فاصله آداپتور تا دوربین نباید زیاد باشد و توصیه می شود که برای هر دوربین، یک آداپتور جداگانه نصب شود. همچنین کابل های کواکسیال و آداپتور در داکتی جداگانه از کابل های برق فشار قوی و یا هرگونه کابل دیگر باشند.

توجه داشته باشید اگر دوربین مداربسته ی بستر آنالوگ شما دارای منو OSD بود در صورت دارا بودن قابلیت هایی چون HLC، WDRو… با توجه به شرایط محیطی و نور، می بایست تنظیمات مورد نظر را از طریق منوOSD دوربین مداربسته خود اجرا نمایید تا تصاویر مناسبی به مشتریان ارائه شود.

نصب دوربین مدار بسته آنالوگ

پس از اینکه از اتصالات دوربین تا DVR مرکزی اطمینان حاصل شد، نوبت آن است که سیستم آماده بهره برداری اولیه شود و از یک مانیتور استفاده شود، مانیتور روشن و وصل شود و تصاویر مشاهده شود. توجه داشته باشید فاصله دستگاه DVR تا مانیتور، استاندارد باشد و از کابل مرغوبی جهت اتصالات آن دو، استفاده شود.

آموزش دوربین مداربسته تحت شبکه آی پی

در قوانین آموزش دوربین مداربسته، تحت شبکه یک سری تفاوت هایی نسبت به مدل آنالوگ وجود دارد. مثلاً کابل کشی دوربین های تحت شبکه باید بسیار دقیق باشد. تنظیمات مربوط به دستگاه NVR و دوربین مداربسته آی پی می بایست مطابق با محیط و نیاز مشتریان صورت بگیرد. نرم افزارهای خاصی برای دوربین مدار بسته آی پس نیاز است که طرز کار با آنها بخشی از آموزش دوربین مداربسته محسوب می شود.

سوکت زدن نیاز به دقت، تست و اجرا دقیق دارد. همینطور انتقال تصاویر به صورت رادیویی، می بایست با امواج درست و رادیو متناسب با پهنای باند صورت بگیرد. نصب و تنظیمات دوربین مداربسته آی پی و انتقال تصاویر دوربین روی تلفن همراه دو موضوع مهم در راه اندازی دوربین مدار بسته تحت شبکه محسوب می شود. نرم افزار پیدا کردن آی پی یکی از کمک کننده های قوی برای اتصال دوربین به شبکه است که در حال حاضر هر برندی نرم افزار مرتبط با خود را داراست. به عنوان مثال نرم افزارهای داهوا config tool، هایک ویژن SADP tool، search & config و … می باشند.

راه اندازی دوربین مدار بسته تحت شبکه آی پی

در سیستم نظارتی تحت شبکه، دو روش وجود دارد تا ذخیره تصاویر به درستی صورت بگیرد. یکی از روش ها، استفاده از دستگاه NVR است که سبب می شود تصاویر از طریق هارد نصب شده در دستگاه NVR، ضبط و بازبینی شوند. روش دوم نیز استفاده از یک سرور یا کامپیوتر است که ذخیره اطلاعات را انجام می دهد. این مورد اغلب برای سازمان های بزرگ و شرکت ها گزینه خوبی است تا نظارت در وضعیت گسترده تری دنبال شود و می تواند به عنوان محل ذخیره دوم در سازمان های بزرگ باشد.

در پروژه هایی که نیاز به تجزیه و تحلیل تصاویر باشد استفاده از سرور برای ذخیره اطلاعات انتخاب خوبی است چرا که می توان بازه زمانی بیشتری از تصاویر ذخیره شده را در دسترس داشت.

راه اندازی دوربین مدار بسته تحت شبکه آی پی

آموزش دوربین مدار بسته آی پی با دستگاه NVR

قبل از اینکه مراحل نصب آغاز شود می بایست نیاز مشتری بررسی شود و توضیحات لازم داده شود سپس:

1-      نیاز به طراحی کلی کابل کشی و بررسی محل نصب دوربین مداربسته است. مکان هایی که نیاز به سوراخ کردن دارند باید مشخص شود.

2-      نیاز است که مسیر کابل و همینطور مکان هایی که کابل می بایست عبور کند پیش از شروع کابل کشی مشخص شود. مثلاً بررسی شود که دیوارها امکان سوراخ شدن دارند یا خیر. همچنین بررسی نمایید که کابل مورد نظر از کنار کابل های برق فشار قوی، کابل تلفن و …. قرار نگیرد.

3-      بر اساس محل نصب می بایست داکت برق و همینطور لوله فلکسی و لوله فلزی در مسیر مشخص شود و نصب آن صورت بگیرد.

4-      در مسیر هر دوربین کابل شبکه و کابل برق نیاز است که ضریب خطا در نظر گرفته شود ( البته اگر دوربین مداربسته تحت شبکه شما از POE پشتیبانی می کند، با استفاده از سوئیچ مناسب، نیازی به آداپتور نیست) و در برش کابل ها دقت صورت بگیرد تا با کمبود طول کابل مواجه نباشیم. در صورت استفاده از NVR دارای پورت POE، دیگر نیازی به استفاده سوئیچ نیست و تغذیه دوربین مداربسته تحت شبکه از طریق آن انجام می شود.

5-      کابل ها می بایست از محل نصب دوربین درون داکت یا لوله فلکسی قرار بگیرند و اندازه گیری کابل ها بخش مهمی از کار شما محسوب می شود.

6-      در صورتی که برای تامین برق نیاز به آداپتور باشد، نیاز به اجرای یک باکس پلاستیکی در کنار محل هر دوربین مداربسته است تا آداپتورها به طور دقیق در محل مورد نظر قرار بگیرند.

7-      دوربین مدار بسته می بایست در جای دقیق خود نصب شود و سپس اتصال سوکت به سر کابل شبکه صورت بگیرد.

8- توجه داشته باشید با توجه به شرایط محیطی و نور، می بایست تنظیماتی چون HLC، WDRو … را از طریق منو وب دوربین مداربسته خود اجرا نمایید تا تصاویر مناسبی به مشتریان ارائه شود.

راه اندازی دوربین مدار بسته تحت شبکه آی پی

کلام آخر در خصوص دوربین مداربسته آنالوگ و آی پی

در قوانین آموزش دوربین مدار بسته مدل تحت شبکه یک سری تفاوت ها نسبت به مدل آنالوگ وجود دارد. مثلاً کابل کشی دوربین های تحت شبکه باید بسیار دقیق باشد. تنظیمات مربوط به دستگاه NVRمی بایست مطابق با محیط صورت بگیرد. نرم افزارهای خاصی برای دوربین مدار بسته آی پی نیاز است که با مراجعه به بخش آموزش های سایت، دستورالعمل های آموزشی لازم را مشاهده نمایید. در این مقاله سعی کردیم به توضیح مختصری از آموزش و نصب دوربین های مداربسته آنالوگ و تحت شبکه بپردازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *