مقالات تخصصی

پردازش و آنالیز تصاویر دوربین های مداربسته

در سیستم های نظارت تصویری حجم زیادی از تصاویر تولید می شوند . به دلیل کمبود وقت و منابع ، خیلی از این تصاویر بررسی نمی شوند و در نتیحه خیلی از حوادث امنیتی از بین رفته و فعالیت های مشکوک هم در زمان مورد نیاز تشخیص داده نمی شوند . این چالش ها در نهایت منجر به گسترش تجزیه و تحلیل تصاویر شده اند .

از جمله آنالیز های ویدئویی هوشمند شما می توانید عملیاتی مانند ردیابی ، دسته بندی و آنالیز رفتارهای افراد و گروهها را حتی در فواصل طولانی از سیستم انتظار داشته باشید.هدف این پردازش های تصویر افزایش بهره وری و بازدهی سیستم می باشد.  

برای نمونه در تصویر زیر هنگامی که شخص از خط مجازی مشخص شده ، عبور می کند اطلاعاتی به سمت سرور فرستاده می شود .

پردازش تصویر

 

مزایای آنالیز ویدئویی هوشمند

 

۱-صرفه  جویی در هزینه ها : کاهش حجم اطلاعات جاری در شبکه و فضای مورد نیاز برای ذخیره سازی .

۲-صرفه جویی در زمان : مشاهده و جستجوی تصاویر در بین تصاویر ضبط شده آسان تر شده و مدیریت سیستم را راحت تر می کند .

۳-بهره وری بیشتر:چنانچه سیستم به صورت خودکار موارد مشکوک را شناسایی کند و به کاربر اطلاع دهد ، مدت زمان رسیدگی به موارد اضطراری کاهش پیدا می کند. از سوی دیگر با بررسی گزارشات سیستم از رخدادهای مختلف میتوان راهکارهایی جهت پیشگیری از وقوع موارد احتمالی در آینده اتخاذ نمود.

۴-ایجاد ارزش افزوده در کسب و کار : یکپارچه سازی تصاویر راه حل های جدیدی را برای عملکرد بهتر در کسب و کار فراهم می کند .

پردازش تصویر

نحوه انجام آنالیز ویدئویی هوشمند

 

۱-متمرکز : برای اولین بار آنالیز و تحلیل ویدئویی بر روی  سیستم های آنالوگ و به صورت متمرکز انجام شد . که در این حالت تصاویر به DVR ارسال می شد .  سپس دستگاه تصاویر را بررسی و تحلیل میکند. برای مثال Motion Detection برای همه دوربین ها در دستگاه DVR انجام میشود.

۲- غیر متمرکز  :آنالیز غیر متمرکز بدان معنی است که سرورهای آنالینیک اختصاصی دیگر مورد نیاز نیست  . این آنالیز ها در دوربین و یا Encoder بر روی تصاویری که هنوز در اثر انتقال دچار تغییر و دگرگونی نشده اند. ضمنا این روش دارای انعطاف پذیری بیشتر و نیز از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر است.  

 

پردازش تصویر

برخی از انواع پردازش تصویر 

 

1-شمارش گر افراد (PEOPLE COUNTING):این یک قابلیت است برای شمارش تعداد افراد/اجسامی که در محدوده تعریف شده در زاویه دید دوربین می باشند.

 

پردازش تصویر

 

2- خط مجازی(TRIPWIRE) : در صورت عبور فردی از یک خط مجازی با امکان تعریف جهت حرکت ، پیام هشداری به مرکز کنترل ارسال می شود.

 

پردازش تصویر

 

3-محدوده بسته مجازی : در صورت حضور فردی یا جسمی در یک محدوده بسته بیش از مدت زمان تعریف شده و یا خروج فردی/جسمی از این محدوده ، پیام هشداری به مرکز کنترل ارسال می شود.

 

 

4-نقشه های گرمایی (HEATMAP):پس از گذشت مدت زمانی نسبتا طولانی (برای مثال 2 هفته) نقشه ای از محیط ارائه می شود که در آن مناطق پر تردد با رنگ های گرم تر نشان داده شده اند.

 

پردازش تصویر

 

5-تغییر صحنه (Scene Change) : در صورتی که به هر دلیلی دوربین نصب شده تغییر زاویه دهد ، آلارمی فعال  می شود .

 

پردازش تصویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *