مقالات تخصصی

ضبط در فضای ابری سیستم دوربین مداربسته

در دنیای امروز، ذخیره تصاویر محیط پیرامون در محیط امن و همیشگی برای کاربران حائز اهمیت است. بستر فضای ابری، این امکان را فراهم می سازد تا بتوان تصاویر ذخیره سازی را علاوه بر هارد و حالت Local، در فضای دیگر ذخیره کرد. بنابراین فضای ابری سیستم دوربین مداربسته، این امکان را فراهم می سازد تا بتوان تصاویر محیط را در فضایی که امکان دسترسی افراد غریبه را به حداقل می رساند، ذخیره کرد. در این مقاله، به اهمیت فضای ابری در سیستم های نظارت تصویری می پردازیم.

فضای ابری سیستم دوربین مداربسته

فرآیند ضبط در فضا‌ی ابری چگونه است؟

به صورت کلی، تصاویر تولید شده توسط دوربین مداربسته، اینکودر، DVR یا NVR به یک سرور در اینترنت، ارسال می‌گردد.

فضای ابری سیستم دوربین مداربسته

با استفاده از این روش، می توان از مشکلاتی چون: سرقت دستگاه ضبط‌ کننده یا حذف ناگهانی تصاویر، می‌توان تصاویر ضبط کرد.
در حالت ایده آل، همیشه باید تصاویر ضبط شده را در بیش از یک مکان ذخیره نمود، مثلا هم در یک دستگاه ضبط‌ کننده‌ ی محلی (DVR، NVR یا دوربین تحت شبکه) و در عین حال یک نسخه کپی از آن ها را در سروری که متصل به اینترنت (ابر)، است.

برخی از شرکت‌ ها، تجهیزات خود مانند دوربین‌ های تحت شبکه و دستگاه‌ های ذخیره سازی را ارائه می‌دهند تا کاربران بتوانند، تصاویر محیط پیرامون را در فضای ابری ذخیره سازند.

دوربین تحت شبکه با ضبط در فضای ابری

شکل زیر، یک دوربین تحت شبکه متصل به روتر و کامپیوتر برای نظارت محلی (با استفاده از یک نرم افزار نظارت دوربین مدار بسته) را نشان می‌ دهد.
می توان کارت حافظه را می‌ توان برای ضبط حالت Local در دوربین، نصب کرد. در عین حال، یک کپی از این تصاویر به سرور ضبط اینترنتی (ابر) ارسال می‌شود.

ضبط در فضای ابری در سیستم دوربین مدار بسته

همچنین، می توان با استفاده از یک کارت حافظه، تصاویر محیط را در مدت زمان کوتاهی چون چند روز، ذخیره سازی کرد. این روش، خود می تواند فضای ذخیره سازی دیگری را نیز برای کاربران فراهم می سازد.

DVR با ضبط در فضای ابری

DVR (ضبط‌ کننده‌ ی دیجیتال تصویر)، برای ضبط دوربین تحت شبکه محلی، استفاده می‌ شود، همچنین می‌ توانید تصاویر را از طریق اینترنت برای ضبط از راه دور و مشاهده زنده ارسال کنید.

فضای ابری سیستم دوربین مداربسته

اما همیشه جزئیات مهم را به خاطر بسپارید: ضبط محلی تصاویر (در DVR) باید با کیفیت بالا باشد، در حالی که ضبط در فضای ابری با کیفیت تصویر پایین است. به دلیل نیاز به ارسال تمام ترافیک از طریق اینترنت، گاهی اوقات امکان ضبط تصاویر با وضوح بالا وجود ندارد.

فضای ابری سیستم دوربین مداربسته

آیا امکان ضبط تصاویر با رزولوشن بالا در سرور ابری امکان پذیر است؟

همانطور که می دانیم، ذخیره تصاویر با وضوح بالا، نیازمند فضای ذخیره سازی بیشتری است. بنابراین برای ضبط تصاویر دارای رزولوشن بالا، نیاز است که فضای ابری بیشتری را تامین کنیم.

مثال ضبط DVRدر فضای ابری :

DVR شانزده کانال با ضبط محلی و از راه دور

یک DVR شانزده کانال HD-TVI
16 دوربین امنیتی 1080p دو مگاپیکسلی HD-TVI
یک لینک اینترنت 20 مگابیت در ثانیه (آپلود)
قرارداد ذخیره ابری

به منظور آپلود تصاویر از طریق اینترنت برای ضبط در فضای ابری، می‌توان از Mbps 1.25 در هر دوربین (Mbps 20 / 16 دوربین) استفاده کرد.
DVR برای ضبط تصاویر با کیفیت بالایی استفاده می‌شود که از 16 دوربین با رزولوشن تصویر p 1080 و FPS 15 با استفاده از کدک قدیمی H.264 گرفته می‌شوند. برای ارسال جریان تصویر(Video Streaming) از طریق اینترنت، رزولوشن و نرخ فریم کاهش می‌یابد.

هیچ مشکلی در ضبط محلی وجود ندارد، چون استفاده از پهنای باند را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد زیرا دوربین‌ها به طور مستقیم به DVR متصل می‌شوند و فقط به یک هارد خوب با فضای کافی برای ذخیره تصاویر با کیفیت بالا نیاز است.
با تنها Mbps 1.25 در هر دوربین، امکان ارسال تصاویر با کیفیت مشابه که به صورت محلی ضبط می‌شوند (FPS 30 @ 1080) وجود ندارد. برای تصاویر با کیفیت بالا، حداقل Mbps 2.5 مورد نیاز است.
بنابراین در این مورد، کیفیت تصویر برای ضبط در فضای ابر بایدکاهش یابد، تنظیمات DVR را می‌توان برای رزولوشن p 720 در FPS 10 تنظیم کرد.

هزینه ضبط دوربین مدار بسته در فضای ابری چقدر است؟

هزینه کلی پروژه دوربین مدار بسته با ضبط در فضای ابری بستگی به قرارداد ضبط در فضای ابری و همچنین لینک اینترنت و هزینه‌های نصب دوربین‌های تحت شبکه یا دستگاه‌های DVR خواهد داشت. مثال زیر، نمونه‌ی پروژه‌ای کوچک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *