مقالات تخصصی

معیارهای انتخاب دوربین مداربسته چند سنسوره multisensor camera

دوربین‌های چند سنسوره دارای مزایای مختلفی از جمله پوشش مناطق وسیع با دستگاه‌های کمتر و کاهش هزینه نصب و نگهداری می‌باشد. اما همانند سایر دستگاه‌های فناوری اطلاعات و یا الکترونیکی، هنگام انتخاب دوربین چند سنسوره به عوامل مختلفی باید توجه نمود.

 

در عین حال، نکاتی در مورد نصب وجود دارد که ممکن است به کاربر / نصاب کمک کند.
اساسا، انتخاب دوربین چندسنسوره نیازمند درک نیازهای کاربر است. برخی از عواملی که کاربر باید هنگام انتخاب دستگاه به آنها توجه کند در زیر آمده است.

 

1- تک جهته در مقایسه یا چند جهته

دوربین‌های چند سنسوره با لنزهای ثابت یا قابل تنظیم تولید می‌شوند. قبلا دوربین‌ها دارای میدان دید 180-، 270- و 360 بودند. صالح مکارب، مدیر بازاریابی محصولات در فناوری داهوا اظهار داشت: “کاربران باید دوربینی با FOV را انتخاب کنند که بیشترین مطابقت را با محیط آنها داشته باشد، به عنوان مثال یک میدان باز یا پارکینگ می‌تواند بیشترین بهره را از دوربین 360 درجه ببرد، در حالی که برای یک خیابان طولانی دوربین 180 درجه کافی خواهد بود.

 

 

2- فشرده سازی

اگر ناحیه‌ی تحت نظارت، حرکات زیادی داشته باشد، انتخاب دوربینی با فشرده‌سازی بالا می‌تواند راهی مناسب جهت صرفه جویی در پهنای باند و فضای ذخیره‌سازی باشد. کارن سانگها، مدیر بازاریابی رشته‌ای شرکت پاناسونیک گفت: “هنگام ادغام برنامه‌های هوشمند و فشرده سازی H.265، قادر به ارائه نرخ بیت پایین از چهار دوربین 4K به یک دوربین استاندارد 4K در H.264 خواهیم بود”. وی افزود: “چهار لنز قابل تعویض می‌تواند نقاط کور را کاهش داده و اشکال مختلف تقاطع را در مراکز شهر تحت نظارت داشته باشد.”

 

 

3- ضد ضربه/ ضد رطوبت

برای استفاده در فضای باز، دوربین باید در برابر رطوبت هوا و خرابکاری مقاوم باشد. جف ویتنی، معاون بازاریابی Arecont Vision می‌گوید: “استاندارد IP66 (یا بالاتر) برای دوربین‌های نصب شده در فضای خارج که می‌توانند در برابر شرایط شدید آب و هوایی مقاوم باشند، مناسب می‌باشد”.

سانگها نیز از شرکت پاناسونیک در مورد فناوری ClearSight Coating اظهار داشت:”این فناوری پاناسونیک، منحصر به فرد بوده و می‌تواند قطرات آب را دفع کند تا دوربین بتواند حتی در زمان بارش باران عکس‌هایی واضح بگیرد. پوشش ClearSight نیز در جلوگیری از نفوذ گرد و غبار موثر بوده و دفعات تمیز کردن پوشش دوربین دام را کاهش می‌دهد.”

4- WDR نور کم

همچنین در عملکرد در فضای خارجی، اگر دوربین چند سنسوره دارای عملکرد خوب WDR و نور کم باشد برای پاسخگویی به شرایط مختلف نوری، ایده آل خواهد بود. کوین سالدانها، مدیر محصولات در مورد تصویربرداری در Pelco توسط اشنایدر الکتریک گفت:”دوربین‌های چند سنسوره دوربین‌هایی امنیتی هستند که به استخراج اطلاعات از صحنه‌هایی با شرایط روشنایی چالش برانگیز نیاز دارند.

بنابراین، برای جزئیات مورد نیاز خود، نور کم به میزان کافی و عملکرد WDR و همچنین برای دوربین‌هایی که می‌توانند به صورتی پویا به این شرایط در حال تغییر سازگار باشند، باید به دنبال رزولوشن مناسب باشید.”

ویتنی اظهار داشت:”اگر ناحیه‌ای که قرار است تصویر آن ضبط شود، به طور همزمان سایه و نور روشن داشته باشد، WDR در dB 120 معمولا بهترین تعادل دید را فراهم می‌کند. اگر کاربر نهایی به تصاویر رنگی و واضح در یک منطقه با شرایط نور کم نیاز داشته باشد، باید محتاطانه مدلی را انتخاب کند که در هر یک از دوربین‌های چند سنسوره، لامپ‌های LED وجود داشته باشد “.

نکاتی در مورد نصب

به طور کلی، با استفاده از یک کابل و یک آدرسIP، نصب دوربین چند سنسوره آسان می‌باشد. اما هنوز نکاتی در مورد نصب وجود دارد که می‌توانند برای نصابان و کاربران مفید واقع شود.

سالدانها در این مورد بیان کرد: ” بهترین نقطه برای نصب دوربین‌های چند سنسوره‌ی پانورامیک ارتفاع بیش از 3 متر و فاصله‌ی آنها تا جسم در حال حرکت حداقل 3 متر می‌باشد تا میدان دید وسیعی را ثبت کنند. دوربین‌های چند جهته باید در مکان‌هایی نصب شوند که از آن نقطه بتوانید مناطق مد نظر خود را پوشش دهید.”

 

چنگ معتقد است: ” شیب صحیح و موقعیت دوربین‌های چند سنسوره و چندگانه برای دسترسی به حداکثر پوشش منطقه ضروری است، مثلا دوربین را درست در کنار دیوار قرار ندهید تا بتوانید اطراف را کاملا تحت پوشش داشته باشید.”

درک کاملی از نیازهای مشتری، پیش شرطی بسیار مهم است. مسنیک در این باره ابراز داشت:”ما معمولا قبل از پیشنهاد مکان نصب، با نیازها و انتظارات مشتری شروع می‌کنیم. مهم است که بدانید مشتری انتظار دارد چه چیزی را ببیند. گاهی اوقات انتظارات آنها غیر منطقی است. به عنوان مثال، این دوربین‌ها بهترین انتخاب برای شناسایی شماره پلاک در فاصله‌ی 10 متری نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *