مقالات تخصصی

معرفی راهکار موبایل DVR داهوا

مقدمه:

راهکار نظارت خودرو شامل مجموعه ی کامل از دوربین تا دستگاه ذخیره ساز و لوازم جانبی ضروری و حتی تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری برای مدیریت تصاویر است. این راهکار به منظور افزایش امنیت سر نشینان ، خودرو و نیز کالاهای در حال جا به جایی در معابر ، بهبود عملکرد سیستم حمل و نقل عمومی و نیز کاهش زمان رسیدگی به موارد اضطراری و حتی مدیریت منابع انسانی در سازمان های متولی حمل و نقل عمومی ، ایجاد شده است. به علاوه فیلم های ذخیره شده می تواند در موارد خاص جهت ارائه شواهد به کار آید. از آنجایی که امنیت سرنشینان خودرو در وهله نخست و سپس خودرو به عنوان دارایی ارزشمند و سایر تجهیزات نصب شده بر روی انواع خاص خودروهای نظامی ، آتش نشانی ، آمبولانس و … در وهله دوم و در آخر کالاهای ارزشمند در حین حمل و نقلنیاز به تامین حفاظت و پوششی خاص دارند ، در این مقاله به بررسی راهکار نظارت تصویری شرکت داهوا در این موارد خاص می پردازیم.

همانطور که در شکل زیر می بینید، یک سیستم نظارت موبایل شامل دوربین ، صفحه نمایشگر، دکمه ی اورژانسی، میکروفن، سیستم GPS، ماژول انتقال بی سیم ، ماژول ارتباط 3G و… می باشد البته همراه با یک برنامه با نصب و استفاده آسان.

نمای جاده :

در این راهکار یک دوربین با نمای جاده در داخل وسیله نقلیه نصب میشود تا در صورت وقوع تصادف ، واژگونی و یا سایر موارد پیش بینی نشده ، اطلاعات جامعی از آن رخداد داشت. با داشتن تصویر می توان اطلاعات مفیدی از مسیر حرکت (در هر دو جهت جلو وعقب) و نیز تصمیمات رانندگان در حین رانندگی علاوه بر وضعیت جاده و مسیر جمع آوری کرد.

به هنگام وقوع تصادف و یا واژگونی خودرو ، G-Sensor تعبیه شده در دستگاه متوجه این رخداد شده و به صورت خودکار به کاربران اتاق کنترل هشدار می دهد. محل قرارگیری خودرو رو از طریق ماژول GPS تعبیه شده در دستگاه شناسایی شده و در کنار هشدار واژگونی به کاربران اتاق کنترل اطلاع داده می شود . با آگاهی از اطلاعاتی جامع و دقیق امکان رسیدگی به یک رخداد در کمترین زمان ممکن میسر خواهد شد.

مدیریت و نظارت برعملکرد نیروی انسانی در ارگان ها

ترکیب دو ماژول 3G و GPS موجب میشود که عمل نظارت بر رانندگان به صورت موثرتری انجام پذیرد. از رانندگان به عنوان پرسنل سازمان ها که در ارتباط مستقیم با مسافرین (مشتریان سازمان ها) هستند انتظار میرود رفتار محترمانه ای را در پیش گرفته تا خوش نامی و اعتبار یک سازمان حفظ گردد. در صورتی که سازمان ها نظارت موثری بر نیروی انسانی خود داشته باشند ، امکان بهبود عملکرد، افزایش بازده و سطح رضایتمندی مشتریان را خواهند داشت.

 ماژول GPS علاوه بر تعیین محل قرارگیری وسیله نقلیه ، سرعت وسیله نقلیه را نیز به مرکز کنترل مخابره می کند. با توجه به تعدد وسایل نقلیه در یک ارگان ، بدیهی است کاربران اتاق کنترل امکان بررسی و نظارت بر روی سرعت و موقعیت تک تک خودروها را نخواهند داشت. لذا در اتاق کنترل سیستم وظیفه مدیریت را به نیز به عهده گرفته و تنها در صورتی که وسیله نقلیه ای از سرعت غیر مجاز از پیش تعیین شده تجاوز کند ، به اپراتورها هشدار داده می شود. 

ضمنا، از آنجایی که بر طبق آمارها، تصادفات در شرایط جوی نامساعد افزایش می یابند، اپراتور ها می توانند در چنین شرایطی با استفاده از امکان انتقال صدای دو طرفه به رانندگان تذکر داده و از وقوع حوادث ناگوار و خسارت های ناشی از آن پیشگیری کنند.

حفاظت از کالاها در حین انتقال :

3
در تجارت بین الملل و حتی خرید و فروش های داخل شهرها و کشورها ، موضوع حمل و نقل کالاها که همان سرمایه های بازرگانان، تجار و بنگاه های اقتصادی می باشند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. موارد متعددی در نقاط مختلف جهان اتفاق افتاده است که خودروی حاوی کالاهای با ارزش به صورت موقت از دسترس خارج شده و یا به کلی مفقود گشته است.

از آنجایی که کلیه دستگاه های ضبط مجهز به GPS و سیستم موقعیت یابی بوده ، مرکز کنترل از محل قرارگیری و مسیر خودروها آگاه می باشد. در سیستم در نظر گرفته شده در اتاق کنترل میتوان با  ترکیب تکنولوژی های GPS، 3G ، E-Map و نیز DSS Platform Dahua نقشه مسیرها را به سیستم معرفی کرد ، موقعیت و حرکت هر وسیله نقلیه را در مسیر خود با آیکونی کوچک روی نقشه مشاهده کرد. حتی می توان محدوده مجازی برای تردد وسایل نقلیه تعریف کرد تا در صورت خروج هر خودرو از محدوده مجاز ، سیستم به صورت خودکار به کاربران اطلاع رسانی کند. سپس کاربران می توانند با استفاده از امکان صدای دو طرفه با رانندگان از وجود یا عدم وجود خطری اطمینان حاصل کنند. در صورت وجود خطر نیز واکنش مناسب را در اسرع وقت نشان داده و از شدت خسارت بکاهند. 

پشتیبان گیری آسان :

یکی از ویژگی های این سیستم، پشتیبان گیری از عکس و فیلم ها به صورت بی سیم است و بدین شکل عمل می کند که، زمانی که خودرو به پایانه بازمی گردد، Mobile DVR که داخل خودرو نصب شده است، به محض اینکه سیگنال Wifi را تشخیص دهد، از حالت  3G به Wifi سوییچ می کند ، سپس دستگاه مدیریت DSS-M به صورت اتوماتیک از Mobile DVR پشتیبان می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *