مقالات تخصصی, مقالات عمومی

دوربین مداربسته شمارش افراد دو لنزی

دوربین های مداربسته شمارش افراد دو لنزی

دوربین مداربسته شمارش افراد دو لنزی

تعداد تردد افراد در ورودی و خروجی های مراکز تجاری، اداری، فروشگاه ها، فرودگاه ها، مراکز درمانی و … در ارائه ی گزارش از ساعات شلوغی، خدمات بهتر آن ها به مشتریان و مراجعه کنندگان کمک خواهد کرد. این موضوع به صرفه جویی در هزینه ها و نیروی کار نیز کمک می‌کند. از این رو سیستم‌های نظارتی و به خصوص دوربین مدار بسته به تولید محصولاتی با قابلیت شمارش افراد پرداخته‌اند تا نظارت دقیق را برای کاربران فراهم سازند.

دوربین‌های تک لنزی توانایی شمارش افراد را دارند اما از دقت بالایی برخوردار نیستند که این خود سبب از دست رفتن برخی اطلاعات مهم این مراکز می‌شوند.

 

دوربین مداربسته شمارش افراد دو لنزی چگونه افراد را می‌شمارند

بدین منظور شرکت هایک ویژن سری جدیدی از دوربین های خود را ارائه کرده که به دوربین های دولنزی مشهور هستند. فناوری آن‌ها بر مبنای نظارت و مشاهده یک جسم از دو دید و موقعیت مختلف است. این فناوری، به موقعیت و بررسی دو عکس گرفته شده از جسم یا محیط پیرامون با استفاده از اطلاعات سه بعدی هندسی، می‌پردازد و با به دست آوردن مختصات سه بعدی اجسام به شناسایی دقیق‌تر و بهتر آن‌ها می‌پردازد.

 

دوربین مداربسته دولنزی

دوربین مداربسته دولنزی

 

در این سری دوربین‌ها، پردازش اولیه تصاویر در دو مرحله‌ی انجام می‌شود:

  1. دریافت تصاویر در مقیاس خاکستری و رنگ آمیزی شده
  2. دریافت سه بعدی تصاویر

تصویر سمت چپ نمونه‌ای از تصویر در مقیاس خاکستری و تصویر سمت راست نمونه‌ای از تصویر به حالت تصویر رنگ آمیزی شده را نشان می‌دهد.

 

دوربین مداربسته شمارش افراد دو لنزی

 

دوربین، تصاویر لحظه‌ای را در قالب عکس به صورت دو بعدی دریافت می‌کند و آن‌ها را به صورت سه بعدی تبدیل می‌کند.

 

دوربین مداربسته شمارش افراد دو لنزی

 

در شکل زیر هم تصاویر سه بعدی مشهودند.

 

بررسی تخصصی دوربین های مداربسته دولنزی

 

تشخیص افراد به صورت سه بعدی و ردیابی آن ها

اساس این فناوری بر مبنای تجمع توده‌های فضایی است، این بدان معنی است که سر انسان نسبت به شانه‌ها و سایر قسمت‌های بدن، تجمع فضایی بالاتری دارد، برای همین وجود انسان را با بررسی اجزای بدن (سر) تشخیص می‌دهد. این سری محصولات در شرایط نصب و محیط های معمول قادر به تشخیص سر انسان و در نهایت شمارش افراد خواهند بود.

شکل زیر، نمونه تصویر سه بعدی از تشخیص سرهای انسان را نشان می دهد.

 

دوربین مداربسته دولنزی و تشخیص افراد به صورت سه بعدی و ردیابی آن ها

 

دوربین پس از شناسایی افراد و فوکوس کردن روی آن‌ها، شروع به ردیابی آن ها می‌کند، این فرآیند در زمانی که سوژه ها در حال حرکت باشند یا شروع به حرکت کنند، کارآیی خواهد داشت و در نتیجه از شمارش افرادی تکراری اجتناب خواهد کرد، این خود دقت عملیات شمارش افراد را بالا خواهد برد.

شکل زیر نمونه ای از ردیابی انسان ها توسط دوربین مداربسته شمارش افراد دو لنزی را نشان می‌دهد.

 

دوربین مدار بسته

 

توجه داشته باشید که سوژه باید قد متوسط و معمول را داشته باشد تا این دوربین مدار بسته بتواند آن را شناسایی کند، بنابراین بچه ای که داخل کالسکه است یا هر انسانی با قد بسیار کوتاه را نمی تواند شناسایی کند.

در تصویر زیر، نمونه ای از اسنپ شات دو لنزی شمارش افراد را مشاهده می کنیم.

 

دوربین مدار بسته در آسانسور

دوربین مدار بسته در فروشگاه

دوربین مدار بسته در فروشگاه

 

این سری دوربین ها، برای ورودی ها، خروجی های مراکز تجاری، فروشگاه ها، سوپر مارکت‌های زنجیره‌ای و ایستگاه‌ها برای تحلیل و ارزیابی درست برای گزارش گیری روزانه، هفتگی، ماهیانه و سالیانه، کارآیی ویژه ای خواهند داشت.

 

دوربین مدار بسته در مراکز خرید

دوربین مدار بسته در مراکز خرید

 

این محصول می تواند در فاصله گذاری های اجتماعی در جهت مقابله با بیماری کوید-۱۹ هم موثر باشد، چرا که با تشخیص تعداد افراد و بررسی کاربر، می توان با اطلاع و نظارت محیطی، از تجمع زیاد افراد در اماکن شلوغ جلوگیری کرد

از دوربین مداربسته شمارش افراد دو لنزی برای چه راهکار‌هایی می‌توان بهره برد

این واقعیتی است که یک مجتمع تجاری برای آن که نظارت و امنیت خود را تأمین کند فقط به یک دوربین مداربسته نیاز ندارد. شما در یک فضای بزرگ نیاز به طیف وسیعی از دوربین‌های مداربسته دارید. هر سارقی برای آن که یک جایی را مورد دستبرد قرار دهد باید یک یا چند بار آن را بررسی کند.

این بررسی یا از طریق نفوذ به اطلاعات امنیتی شما رخ می‌دهد و عملا باید سیستم امنیتی شما را هک کنند و به اطلاعات آن دسترسی داشته باشند یا باید به بررسی میدانی شما بپردازند. راهکار‌های جلوگیری از هک دوربین مداربسته توسط سارقان را در مقاله‌ای دیگر باید توضیح دهیم.

اما جلوگیری از بررسی میدانی محیط شما دوربین مداربسته دو لنزی می‌تواند بسیار کارآمد باشد. مسئولان امنیتی یک محیط بزرگ با گزارشگیری از افراد تکراری که در محیط شما حضور داشته‌اند و بررسی رفتار آنها می‌توانند. قبل از وقوع جرم این افراد را شناسایی کنند.

به یاد داشته باشید که یک سیستم امنیتی کامل با یک بار رصد از سوی سارقان حتی حرفه‌ای قبل شنسایی نیست و سارق باید چند یا چندین بار به مکان شما سر بزند و زوایای قابل نفوذ مکان مورد نظر را بررسی کند.

اطلاعات بازاریابی با دوربین‌های دولنزی

دوربین مداربسته شمارش افراد دو لنزی علاوه بر بحث امنیتی که در آنها نقش بسیار مهمی را دارند توانایی‌های خوبی در ارائه اطلاعات مربوط به بازاریابی را نیز در خود نهفته‌اند.

این واقعیتی است که برای فروش یک محصول که در یک مکان تجاری عرضه می‌شود مشتری باید بیش از ۲ بار آن را بررسی و مشاهده کند.

در این راه حل شما هر کس که در مکان تجاری شما حاضر می‌شود را در بانک اطلاعاتی خود ثبت می‌کنید. یک شماره تلفن یا یک ایمیل برای شرکت در قرعه کشی یا اطلاع رسانی از حراجی‌های فصل را از آنها دریافت می‌کنید.

حالا با بررسی دوربین مداربسته شمارش افراد دو لنزی خود می‌توانید دریابید که کدام یک از افراد بیش از دوبار در یک ماه به مکان تجاری شما سر زده‌اند. اگر مکان تجاری شما مانند یک مجتمع تجاری بزرگ است از چند دوربین دولنزی برای پوشش دادن طبقات بهره بجویید. اینگونه با دقت نسبتا خوبی می‌توانید افراد تکراری و حتی الگوی حرکت مشتریان در مجتمع تجاری خود را به دست آورید.

همه این‌ها برای تمرکز بر بالا بردن فروش، ایجاد پل‌های ارتباطی میان فروشنده و مشتری و از همه مهم‌تر ارزیابی روند فروش و برنامه ریزی برای فروش بیشتر و بهتری بسیار مهم اند.

دوربین‌های مداربسته دولنزی می‌توانند یک مکمل بسیار خوب در میان راهکار نظارتی شما باشند. کمتر دوربین را می‌توان یافت که با استفاده از یک منطق نظارتی متفاوت به بررسی محیط بپردازد و بیش از آن که تمرکز بر تصویر برداری داشته باشد به جمع آوری اطلاعات بپردازد. این مقاله با همکاری خانم مهندس شیری از اعضای تیم پشتیبانی فراگستر تهیه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *