مقالات تخصصی, مقالات عمومی

تجهیزات دوربین مداربسته کدام اند؟

تجهیزات دوربین مداربسته کدام اند؟

 

یک سیستم دوربین مداربسته، برای آن که بتواند امکانات نظارتی و کنترل محیط را فراهم سازد، نیازمند عملکرد تجهیزات دوربین مداربسته است چرا که هر یک از آن ها، وظایف خاصی را بر عهده دارند و در صورت اختلال در عملکرد هر یک از آن ها، فرآیند ارائه و ذخیره تصاویر با اشکال مواجهه شد، بنابراین انتخاب و خرید تجهیزات دوربین مداربسته مرغوب و رعایت اصول و استانداردهای نصب، نقش پر رنگی در ضبط تصاویر به صورت بی وقفه دارند. در ادامه به معرفی انواع تجهیزات دوربین مداربسته، می پردازیم.

 

انتخاب تجهیزات دوربین مداربسته مرغوب چه نقش در نظاارت محیط دارند ؟

همانطور که شرح دادیم، تجهیزات دوربین مداربسته نقش پر رنگی در خدمات دوربین مداربسته دارند چرا که در صورت اختلال در آن ها، فرآیند ارائه تصاویر با قطع و وصلی مواجهه خواهد بود و بسیاری از تصاویر مهم از دست خواهد رفت. تجهیزات دوربین مداربسته عیارتند از :

  • :DVRدستگاه ضبط تصاویر دیجیتال Digital video recording  که به اختصار DVR نامیده می شود یکی از تجهیزات دوربین مداربسته به منظور نظارت و کنترل بر دوربین های مداربسته بستر آنالوگ می باشد که قابلیت های فراوانی را برای دوربین ها فراهم می کند. که شامل : ضبط تصاویر با فرمت های تصویری و کیفیت های گوناگون، قابلیت های هشداری متنوع و مختلف، ارتباط با شبکه و انتقال تصویر و … می شود.

دی وی آر ها شامل تعداد محدودی ورودی و خروجی تصویر و صدا هستند و همین محدودیت تعداد ورودی ها، آنها را دسته بندی کرده است. دی وی آر های با 4 ورودی تصویر را دی وی آر 4 کانال (DVR 4ch) می نامند. به همین ترتیب تعداد کانال ها می تواند 8 ، 16 و 32 باشد و بر استاندارد های کلی می باشند، اگرچه این امکان وجود دارد برخی از شرکت ها به خصوص شرکت های چینی تعداد ورودی های متفاوتی برای محصولات خود در نظر بگیرند.

 

قابلیت های دی وی آر عبارتند از :

  • هشدار قطع یا خرابی دوربین
  • قابلیت حسگر حرکت یا motion detection
  • قابلیت ضبط تصاویر با فرمت های مختلف و کیفیت های متفاوت
  • ارتباط با شبکه یا اینترنت از طریق LAN
  • هشدار حرکت یا قابلیت های هوشمند از طریق ایمیل
  • کنترل از طریق مرورگر وب یا نرم افزار CMS
  • امکان انتقال تصویر از طریق گوشی تلفن همراه و یا کامپیوتر یا لپ تاپ
  • NVR : یکی از تجهیزات دوربین مداربسته به منظور کنترل و ذخیره سازی تصاویر دوربین های مداربسته تحت شبکه (IP) را Network video recording یا به اختصار NVR می نامند. این دستگاه بر مبنای کنترل دوربین های شبکه طراحی شده و مدل های مختلف آن در ابعاد مختلفی ارائه شده است. این دستگاه، امکان کنترل دوربین های IP و ذخیره سازی تصاویر آنها را فراهم می کند. وظایف عمده ان وی آر ها همانند دی وی آر هاست و توانایی های نسبتا مشابهی را دارا می باشند. تفاوت ها تنها در به کارگیری و نحوه ارتباطشان با دوربین هاست. برخلاف DVR ها که اتصال تصویر و صدا را به سادگی فراهم کرده اند نحوه اتصال درNVR  بر مبنای بستر مناسبی از شبکه است که اگر به درستی اجرا نشود با اختلالاتی مواجهه می شویم که موجب خلل در فرآیند دریات و ذخیره سازی تصاویر می شود.
  • کابل های تصویر دوربین مداربسته : همانطور که می دانیم، کابل ها نقش پر رنگی را در فرآیند انتقال تصاویر دوربین مداربسته دارند و از تجهیزات دوربین مداربسته هستند که اگر از ااجناس نا مرغوب بازار تهیه شوند، موجب قطع و وصلی در نظارت تصاویر می شوند.کابل های تصویر دوربین مداربسته، به صورت کواکسیال برای بستر آنالوگ و به صورت شبکه برای سیستم های تحت شبکه هستند. در هنگام خرید کابل تصویر دوربین مداربسته، می بایست از کیفیت آن مطمئن شد چرا که این کابل ها، نقش ارسال سیگنال های تصویر را دارند.
  • BNC : نوعی فیش ارتباطیست که به منظور اتصال کابل های کواسیال بکار می رود و از تجهیزات دوربین مداربسته محسوب می شود، این اتصال دهنده ها برای کابل های کواکسیلی از قبیل RG59،  RG 58 تا RG179 و RG316 مناسب می باشد.

 

تجهیزات دوربین مداربسته کدام اند؟

 

بی ان سی ها در زمینه های متفاوتی از جمله تجهیزات رادیویی، تلویزیونی، آزمایشگاهی، سیگنال های ویدیویی و … به کار برده می شوند. همچنین این اتصال دهنده ها فیش های متداول برای ارتباط دوربین های مداربسته بستر آنالوگ هستند.  BNC ها نیز مانند سایر فیش های اتصال دهنده به صورت نری و مادگی به یکدیگر متصل می شوند و  شامل یک پین داخلی و یک فک دوار چرخنده می باشند. بدنه چرخشی بی ان سی نر در بی ان سی ماده با چرخشی 180 درجه قفل می شود.
BNC  های موجود در بازار بسته به نوع اتصال آنها با کابل و همچنین ابزار اتصال دهنده آنها در انواع مختلفی یافت می شوند. از آن جمله می توان به بی ان سی های پیچی ، بی ان سی های فنری، بی ان سی های پرسی و… اشاره کرد. برای اتصال بی ان سی های پرسی به کابل کواکسیال ابزار پرس بی ان سی نیاز است اما برای بی ان سی های پیچی یک پیچ گوشتی ریز کفایت می کند. که البته که اتصال بی ان سی های پرسی مطمئن تر می باشد.

 

آداپتور دوربین مداربسته

  • آداپتور دوربین مداربسته
  • کابل اچ دی ام ای (HDMI )، وی جی ای (VGA)یا ای وی آی (AVI)
  • مانیتور
  • سوئیچ
  • مودم
  • هارد
  • و ….

 

کلام آخر در خصوص تجهیزات دوربین مداربسته

همانطور که شرح دادیم، تجهیزات دوربین مداربسته، بسیار گسترده است و نیازمند رعایت اصول وقوانین استانداردی است که بیشترین بهره وری و کارآیی از سیستم مداربسته مورد نظر به دست آید که در این مقاله به بخش از آن ها اشاره شد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *