مقالات تخصصی, مقالات عمومی

راهکار مهم امنیت سایبری دوربین مداربسته

راهکار مهم امنیت سایبری دوربین مداربسته

 

در دنیای امروز، با توجه به حملات سایبری که به سیستم های نظاارت تصویری می شود، می بایست بالاترین امنیت و ایمنی برای این سیستم ها اعمال شود تا هیچ کس جز کاربر اصلی، امکان دسترسی به تجهیزات را نداشته باشد. راهکارها و نکات بسیاری برای برقراری امنیت سایبری دوربین مداربسته در سیستم های مداربسته امنیتی و نظارتی وجود دارد که می بایست به درستی اجرا شود تا احتمال این حملات سایبری و دسترسی افراد غیر مجاز به صفر برسد.

یکی از نکات برقراری امنیت سایبری دوربین مداربسته، استفاده از رمز مناسب در تجهیزات است که در ادامه آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

امنیت سایبری دوربین مداربسته در برندهای مختلف

در زیر شرایط رمز مورد نیاز برای دوربین مداربسته و تجهیزات نظارت تصویری هر یک از شرکت های سازنده دوربین مداربسته را ارائه خواهیم داد. در ابتدا بسیاری از برندهای مطرح دنیا، دارای رمز پیش فرض بودند و نیازی به تغییر رمز نبود که این موضوع به علت اطلاع عموم از رمزهای پیش فرض اغلب برندهای موجود در بازار، موجب دسترسی هکرها و افراد غیر مجاز در محل پروژه می شد، بنابراین این شرکت ها به منظور امنیت سایبری دوربین مداربسته در راستای بهبود امنیت و تغییر مراحل راه اندازی گام مهمی برداشتند، بدین منظور که در راه اندازی اولیه آن ها، می بایست شما یک رمز مناسب با تعداد کاراکترهای معمول و مجاز را تعیین کنید که در غیر این صورت، امکان ورود به منو دوربین یا دستگاه ذخیره ساز وجود نخواهد داشت.

  • برند داهوا Dahua

در ابتدا نام کاربری و رمز عبور در سیستم های نظارتی داهوا، بصورت پیش فرض admin/admin بوده و اما با افزایش امکان حملات سایبری، داهوا نیز روش خود را تغییر داد و با تغییرات نرم افزاری و بروز رسانی های لازم، نرم افزار دوربین های مداربسته  تحت شبکه و دستگاه های ذخیره ساز و حتی Smart pss خود را تغییر داد و امکان ورود اولیه بدون تعیین رمز و یا ورود با رمز پیش فرض admin را غیر ممکن ساخت و در هنگام تعیین این رمز نیز، کیفیت این رمز با استفاده از قابلیت نرم افزاری کیفیت سنج بررسی می شود  تا قوی بودن این رمز عبور را سنجیده شود، داهوا به منظور امنیت سایبری دوربین مداربسته، محدودیت هایی در خصوص عدم استفاده از کاراکترهای کم و الزام به استفاده از رمزی با ترکیب حروف و عدد اعمال کرده است.

 

امنیت سایبری دوربین مداربسته

 

فراموشی رمز یکی از اتفاقات رایج در میان کاربران است، داهوا راهکارهای مناسبی را به منظور حل آن قرار داده است، شما می توانید در ابتدای راه اندازی این محصولات، سوالات امنیتی و یا ایمیل را تنظیم نمایید تا در صورت فراموشی رمز کاربران مجاز به راحتی بتوانند عملیات بازیابی را انجام دهند. توجه داشته باشید در هنگام تنظیم سوالات امنیت، از تنظیم پاسخ های رایج و ساده خودداری نمایید  و حتما ایمیل قابل دسترسی خود را در ابتدا ثبت نمایید تا امنیت سایبری دوربین مداربسته خدشه دار نشود و عملیات بازیابی رمز تسریع بخشد. در غیر این صورت می بایست بابت عملیات بازیابی با خدمات پس از فروش تماس گرفت.

 

  • برند هایک ویژن (Hikvision)

شرکت هایک ویژن نیز به منظور امنیت سایبری دوربین مداربسته و دستگاه ذخیره ساز خود، کاربران را ملزم دانسته که در اولین ورود، رمز عبور مناسبی را ایجاد کنند که حداقل از 8 کاراکتر تشکیل شده باشد و ترکیبی از حروف و عدد باشد.

 

امنیت سایبری دوربین مداربسته

 

هایک ویژن نیز در همان راه اندازه ی اولیه، از شما می خواهد که ایمیل و سوالات امنیتی را تنظیم نمایید و هم این که می توانید یک فایل را در ابتدای کار استخراج نمایید تا در صورت فراموشی رمز، عملیات بازیابی رمز به سرعت انجام می شود، اگر این موارد انجام نشود، می بایست در خصوص انجام بازیابی رمز با خدمات پس از فروش محصول تماس گرفت.

  • برند Arecont Vision

در اولین ورود به محصولات این برند نیز نیاز به تعیین رمز اولیه است که در ابتدا نیز این چنین نبوده است.

  • برند Avigilon

در محصولات قدیمی این برند، امکان ورود با  نام کاربری و رمز پیش فرض آن است و نیازی به تغییر آن ها نیست اما در محصولات جدید، کاربران ملزم به تعیین یک رمز مناسب در همان ابتدای ورود هستند.

کلام آخر در خصوص افزایش امنیت سایبری دوربین مداربسته

  • برند اکسیز (Axis)

اکسیز در هنگام ورود اولیه از شما می خواهد که رمز عبوری جدید بسازید تا امنیت سیستم مداربسته خود را خدشه دار نکنند.

 

  • برند بوش

در سری های اولیه این برند، در اولین ورود نیازی به ایجاد رمز عبور نیست اما در یک پنجره زرد اعلام هشدار قویا از کاربر می خواهد که از رمز عبور قوی استفاده نماید و رمز عبور جدید تعریف کند. کاربران Service، user و live قابل حذف نیستند اما در فریم ور های جدید در راستای امنیت سایبری دوربین مداربسته، حتما نیاز است که در ابتدا یک رمز مناسب برای آن تعیین کنید.

 

امنیت سایبری دوربین مداربسته در برندهای مختلف

  • برند پاناسونیک

اگر چه در این برند از اکانت رایج (admin) در بسیاری از دوربین های مداربسته استفاده شده است اما باید نام کاربری و رمز عبور در مراحل راه اندازی دوربین مداربسته از اول تعریف شود و به نظر می رسد که پانسونیک نیز امنیت سایبری دوربین مداربسته و سایر تجهیزات خود را با این روش افزایش داده است.

 

امنیت سایبری دوربین مداربسته در برندهای مختلف

  • برند پلکو

رمز عبور این برند باید شامل حداقل 4 کاراکتر باشد اما هیچ محدودیت دیگری برای تولید رمز عبور قوی به کار گرفته نشده است. حساب کاربری admin هم قابل تغییر یا حذف نیست اما رمز آن قابل تغییر است.

 

امنیت سایبری دوربین مداربسته در برندهای مختلف

  • برند سامسونگ (Samsung)

شرکت سامسونگ، به منظور امنیت سایبری دوربین مداربسته، در ابتدا کاربر را ملزم برای تعیین یک رمز مناسب و قوی در باید ورود کرده است و باید الزاماتی را در خصوص تعیین یک رمز قوی اجرا نماید. کاربر ادمین غیر قابل حذف یا تغییر است اما کاربران بیشتری قابل تعریف هستند.

 

کلام آخر در خصوص افزایش امنیت سایبری دوربین مداربسته

 

کلام آخر در خصوص افزایش امنیت سایبری دوربین مداربسته

همانطور که در این مقاله شرح دادیم، تعیین رمز اولیه مناسب و غیر قابل حدس برای کاربران غیر مجاز، یکی از روش هایی است که می تواند موجب افزایش امنیت سایبری دوربین مداربسته شود. در صورت عدم تغییر این رمز یا استفاده از رمز های ساده، امنیت سیستم مداربسته شما را تهدید خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *