مقالات تخصصی

عوامل تاثیر گذار بر بیت ریت دوربین مداربسته

عوامل تاثیر گذار بر بیت ریت دوربین مداربسته

همانطور که می دانیم، مشخصه های بسیاری در خرید دوربین مداربسته تاثیر دارند که عبارتند از : کیفیت و رزولوشن بالای تصویر، تصاویر دید در شب مطلوب، کیفیت سخت افزار مناسب، فرمت فشرده سازی ( کاهش بیت ریت به دور از کاهش کیفیت تصویر ) و … در این مقاله، عوامل موثر بر افزایش یا کاهش نرخ بیت ریت دوربین مداربسته را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بیت چیست؟

هنگامی که یک دوربین تحت شبکه یا دستگاه ذخیره ساز در حال عملیات دریافت و یا پردازش تصاویر است، عکس ها را به بسته های داده­ی دیجیتالی تبدیل می­کند و در شبکه انتقال می دهد. این نوع از اطلاعات بیت می­باشد که کامپیوترها و دستگاه ­های شبکه آن را به عنوان 0 یا 1 می ­شناسند.

 

بیت ریت دوربین مداربسته چیست ؟

نرخ بیت یا بیت ریت (Bitrate)، اندازه گیری مقدار داده­ ای است که از یک نقطه به نقطه­ ی دیگر طی مدت زمانی مشخص منتقل می­شود. بنابراین بیت ریت یا پهنای باند، انتقال داده ها طی مدت زمان مشخص ( در هر ثانیه ) است. به همین دلیل bps به معنی: “بیت در ثانیه” است.

بنابراین، هنگام استفاده از اصطلاح نرخ بیت در زمینه ی دوربین مداربسته، در مورد مفهوم حرکت بیت از دوربین تحت شبکه یا دستگاه ذخیره ساز به روتر و به اینترنت صحبت می­کنیم. هر چه پهنای باند بالاتر باشد، به فضای ذخیره سازی بیشتری در دستگاه های ذخیره ساز چون NVR، DVR و یا رم داخلی (Micro SD Card) نیاز است.

چه عواملی بر بیت ریت دوربین مداربسته، تاثیر گذار است ؟ 

عواملی بسیاری بر پهنای باند دوربین مداربسته تاثیر گذار است که عبارتند از :

  • رزولوشن

قطعا یکی از عواملی که بر کیفیت تصویر در سیستم دوربین مداربسته تاثیر بسیار می­ گذارد رزولوشن است، بنابراین هرچه رزولوشن دوربین مداربسته مورد نظر بالاتر باشد، نرخ بیت مورد نیاز برای انتقال تصاویر بر روی شبکه و اینترنت افزایش می­یابد و بنابراین شاهد افزایش بیت ریت دوربین مداربسته و در نهایت افزایش پهنای باند خواهیم بود و موجب اشغال فضای بیشتر از هارد یا فضای ذخیره سازی خواهد شد.

  • فریم ریت (FPS)

همانطور که می دانیم، فریم ریت تعداد عکس های یک فیلم در ثانیه است و هرچه تعداد فریم ­ها در شبکه بیشتر باشد، حرکت بهتری بدون مکث خواهیم داشت. نرخ فریم در منوهای دوربین دوربین با نام اختصاری (FPS) ظاهر می شود. هر قدر فریم ریت یک دوربین بیشتر باشد، بیت ریت دوربین مداربسته و در نهایت پهنای باند، افزایش می یابد. دوربین هایی از فریم ریت بالا در رزولوشن های بالا، پشتیبانی می کنند دارای محبوبیت بسیار در امر پلاک خوانی در مواقعی که سرعت خودرو بالاست، هستند. توجه داشته باشید برای ارائه تصاویر با فریم ریت بالا، نیازمند استفاده از دوربین ها و دستگاه های ذخیره سازی هستید که از فریم بالا متناسب با رزولوشن دوربین، پشتیبانی کنند.

  • فرمت های فشرده سازی

همانطور که در مقالات پیشین اشاره کردیم، فرمت فشرده سازی یا Smart Codec از عوامل تاثیر گذار در کاهش بیت ریت دوربین مداربسته است و به عنوان یک مشخصه مهم در هنگام خرید دوربین مداربسته مطرح می شود. در حال حاضر، شرکت های بزرگ نظارت تصویری در رقابت با یکدیگر فرمت های فشرده سازی جدیدی را ارائه کرده اند که می توانند تا حد زیادی بیت ریت یا پهنای باند را کاهش دهند که هم ترافیک شبکه کاهش یابد و بتوان از سوئیچ های ارزان قیمت تر با قابلیت کم تری در پشتیبانی از پهنای باند، استفاده کرد.

بنابراین به فضای ذخیره سازی یا هارد کم تری نیاز خواهیم داشت و هزینه کم تری در برای خرید هارد یا فضای ذخیره سازی صرف خواهیم کرد و مدت زمان بیشتر از تصاویر ذخیره شده در بازپخش را خواهیم داشت. کاهش بیت ریت یا پهنای باند، مانع از اختلال یا تاخیر در امر انتقال تصاویر در بستر شبکه و حتی انتقال تصاویر در بستر اینترنت خواهد شد.

 

 

در حال حاضر شرکت داهوا، با ارائه ی  H.265+  در محصولات XVR یا پنتابرید سری X  خود توانسته است، این قابلیت را برای کاربران فراهم آورد که هزینه ی کم تری را صرف خرید هارد کنند.

شرکت نیز با فرمت فشرده سازی H.265 S+  و هایک ویژن با فرمت ویژه فشرده سازی خود، موجب افزایش محبوبیت بیشتر محصولات خود در دنیای نظارت تصویر شده اند. پیش از این مقالات بسیاری در خصوص فرمت های فشرده های در وب سایت فراگستر ارائه کرده ایم که می توانید با مراجعه به آن ها به اطلاعات کافی در خصوص کاهش بیت ریت دوربین مداربسته دست یابید.

 

 

کلام آخر در خصوص عوامل تاثیر گذار بر بیت ریت دوربین مداربسته

همانطور که شرح دادیم، عوامل بسیاری در افزایش یا کاهش بیت ریت دوربین مداربسته، تاثیر گذار است که میتوان با تغییر آن ها، تغییرات چشمگیری در بیت ریت یا پهنای باند را ایحاد کنیم. اغلب دوربین های جدید برندهای معتبر نظارت تصویر از قابلیت های فرمت های فشرده سازی جدید در امر کاهش این بیت ریت یا پهنای باند و در نهایت اشغال کم تر فضای ذخیره سازی استفاده می کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *