مقالات تخصصی, مقالات عمومی

راهنمای خرید دوربین مداربسته ۲۰۲۰

راهنمای خرید دوربین مداربسته

راهنمای خرید دوربین مداربسته ۲۰۲۰

در این مقاله فراگستر ما می‌خواهیم به موضوع بسیار مهمی بپردازیم که شاید دغدغه تمام افرادی است که به سراغ سایت فراگستر می‌آیند و مقالات آن را می‌خوانند و آن هم خرید دوربین مداربسته است.

این واقعی است که شما که الان این مقاله را می‌خوانید به هر دلیلی می‌خواهید یک یا چند دوربین مداربسته را در محیط خود برای نظارت تصویری نصب کنید.

خرید دوربین مداربسته کاری است که در آن یا باید خبره باشید، یا باید به یک نیروی متخصص اعتماد کنید. البته متخصص نما‌های بسیار زیادی در همه جای دنیا وجود دارند که هدفشان از نمایش تخصصِ نداشته‌شان سودجویی از بودجه شما برای خرید دوربین مداربسته است.

یک سیستم دوربین مداربسته متشکل است از :

  • دوربین مداربسته
  • دستگاه ذخیره ساز
  • انتقال دهنده‌های سیگنال
  • نمایشگر دوربین مداربسته

شما وقتی می‌خواهید به خرید دوربین مداربسته بپردازید باید بودجه خود را میان این چهار عنصر اصلی تقسیم کنید. تنها قیمت دوربین مداربسته نیست که سرنوشت پروژه شما را تعیین می‌کند. ما در این مقاله به نقش هر یک از این عناصر در خرید دوربین مداربسته می‌پردازیم. البته باید در مقاله‌ای کاملا جدا به نمایشگر دوربین‌های مداربسته بپردازیم و در این مقاله جای آن را نداریم. با دوربین مداربسته شروع می‌کنیم.

 

خرید دوربین مداربسته نه به هر قیمتی

بسیار از دوستان و مشتریان عزیز فراگستر، وقتی می‌خواهند دوربین مداربسته خوبی را خریداری کنند برای خرید دوربین بسیار وقت می‌گذارند و بعد سعی می‌کنند پیشرفته‌ترین را برای خود انتخاب کنند. دوربین پیشرفته باید به یک ذخیره ساز خوب و یک انتقال دهنده سیگنال خوب و نمایشگر خوب وصل شود.

بگذارید یک مثل برای شما بزنیم. شما یک ماشین مسابقه را فرض کنید . این ماشین نیاز به موتور خوبی دارد؛ نیاز به گیربکس خوبی دارد و نیاز به مابقی سیستم‌های محرکه یک ماشین دارد که همه باید در سطح موتورِ خوب این ماشین کار کنند. استفاده یک جنس تقلبی و سطح پایین نسبت به موتور باعث اخلال در کارکرد یک ماشین می‌شود. چه این ماشین برای مسابقه فراهم آمده باشد چه برای استفاده روزمره. ماشین پژو ار دی بدنه خوبی داشت و نسبتا راحت بود اما موتور پیکان با تکنولوژی ۱۹۵۰ به هیچ وجه مناسب این بدنه نبود و همه ما از این ماشین خاطرات تلخی داریم.

 

راهنمای خرید دوربین مداربسته

آیا اگر دوربین ما با دیگر عناصر سیستم ما هماهنگ نباشد کار نمی‌کند؟ جواب ما به شما این است که مثلا یک دوربین بسیار خوب از برند داهوا اگر به یک دستگاه ضعیف وصل شود و با کابل‌های انتقال سیگنال بد این اتفاق بیفتد، دوربین کار می‌کند اما شما تنها ۲۰٪ امکانات دوربین خود استفاده می‌کنید تازه این در حالی است که “اگر” دوربین کار کند. این واقعی است که اول کار خود را مشخص کنید و انتظاری که از دوربین مداربسته خود دارید را مشخص کنید و بعد به سراغ خرید یک سیستم نظارت تصویری بروید. با تراکتور کسی در تهران مسافرکشی نمی‌کند.

پس اول انتظارات خود را مشخص کنید. اگر زیر ساخت‌های شبکه مناسبی در محیط خود دارید در خرید دوربین‌های IP یا دوربین‌های مداربسته تحت شبکه، شک نکنید.

کارایی این دوربین‌ها بسیار بیشتر از دوربین‌های آنالوگ است. منظور از زیرساخت‌های شبکه وجود سوئیچ‌های انتقال اطلاعات و سرور داخلی در محیط است. در بسیاری از شرکت‌های امروزی برای ایجاد شبکه اطلاعات داخلی سرور و سوئیچ‌های انتقال دیتا وجود دارد و شبکه دوربین مداربسته شما روی این شبکه قرار می‌گیرد.

دوربین‌های تحت شبکه کارایی‌ها و توانمندی‌های بسیار بالایی دارند. آنچنان که شاید تا ۱۰ سال دیگر همه دوربین‌ها مداربسته به این ساختار تغییر یابند.

 

برای استفاده‌های کوچک و محیط‌های کوچک دوربین‌های آنالوگ خوب‌اند اما به یاد داشته باشید، سیستم‌های آنالوگ ذخیره ساز‌هایی به مراتب گران‌تر از سیستم‌های دیجیتال دارند. پس وقتی یک دوربین مداربسته آنالوگ می‌خرید دوربین‌ها ارزان هستند اما ذخیره ساز شما برایتان گران‌تر تمام می‌شود.

دستگاه ذخیره ساز و هزینه‌های پنهان آن

از دوربین که بگذریم باید به دستگاه ذخیره ساز اطلاعات دوربین مداربسته بپردازیم. اینجا هم چالش اصلی تفاوت میان سیستم‌های آنالوگ و دیجیتال است. دستگاه‌های ذخیره ساز آنالوگ DVR یا ذخیره ساز دوگانه (هیبریدی) XVR کارش دریافت و ذخیره سازی اطلاعات است. همین طور تنظیمات نرم‌افزاری دوربین‌ها از طریق سیستم‌های عامل این دستگاه‌ها انجام می‌پذیرد. دستگاه‌های ذخیره ساز دوربین‌های مداربسته تحت شبکه NVR نام دارد.

 

یک نکته بسیار مهم وجود دارد که باید آن را بدانید. دستگاه‌های ذخیره ساز بدون هارد ذخیره کننده اطلاعات به شما تحویل داده می‌شود، شما باید هارد مخصوص دوربین‌های مداربسته را جداگانه برای این دستگاه‌ها خریداری کنید. در هنگام خرید یک دستگاه ذخیره ساز از هر نوعی که باشد حتما به این موضوع دقت کنید که دستگاه شما می‌تواند از چند دوربین و چند هارد ذخیره‌ساز و حداکثر تا چه حجمی پشتیبانی کند. وصل کردن هار‌های ذخیره ساز به دستگاه دوربین مداربسته بسیار ساده است و همین طور تعویض و جدا کردن هارد‌های دوربین مداربسته.

 

این که دستگاه ذخیره ساز دوربین‌ مداربسته شما بتواند هم زمان به کامپیوتر شخصی شما نیز وصل شود یکی دیگر از مزایای پنهان دستگاه‌های دوربین مداربسته است.

 

بین دوربین مداربسته و دستگاه ذخیره‌ساز همیشه فاصله‌ای معنی‌دار وجود دارد. شاید بگویید که دوربین مداربسته ما مجهز به کارت حافظه است و دیگر نیاز به چیزی به اسم دستگاه ذخیره ساز نداریم. اما این اولین اشتباه شماست. فرمت‌های ذخیره سازی مانند H.265+ که فرمتی بسیارقوی در کم کردن حجم فایل‌های ارسالی است توسط دستگاه ذخیره ساز روی فایل‌های ارسالی اعمال می‌شود. پس اگر دوربین شما به کارت حافظه هم مجهز باشد باز هم برای فشرده سازی فایل‌ها نیاز به یک دستگاه ذخیره ساز دارید. اما این همه ماجرا نیست. دوربین‌های مداربسته‌ای که اکنون یعنی تا مهر ۹۹ در ایران موجود است حداکثر تا ۲۵۶ گیگابایت تصویر را در خود جای می‌دهند. این را مقایسه کنید با یک NVR معمولی که ۱۰ ترابایت قابلیت اتصال هارد دیسک دارد.

 

مقدار حافظه SD کارت‌ها، بسته به رزولوشن دوربین مداربسته شما بین ۱ تا ۱۲ساعت فیلم را در خود جای می‌دهد. عملا این کارت حافظه برای مواقعی است که در ارتباط دستگاه ذخیره ساز با دوربین مداربسته خللی رخ داده است و دوربین نمی‌تواند تصاویر را برای دستگاه ارسال کند. برای آن که تصویری از دست نرود دستگاه مجهز به یک حافظه جانبی می‌شود. پس تقریبا به این نتیجه می‌رسیم که دوربین مداربسته را گریزی از دستگاه ذخیره ساز نیست.

 

راهنمای خرید دوربین مداربسته 2020

 

تمام مواردی که در این بخش درباره دستگاه ذخیره ساز دوربین مداربسته ذکر کردیم، ما را برآن می‌دارد که در خرید دوربین مداربسته حتما درباره دستگاه ذخیره ساز هم به خوبی فکر کنیم. هزینه شما باید با نسبتی هماهنگ میان دوربین مداربسته،‌ دستگاه ذخیره ساز و کابل و وسایل انتقال سیگنال تقسیم شود.

 

انتقال سیگنال

در تیتر قبلی برای شما مسلم شد که به یک دستگاه ذخیره ساز برای سیستم دوربین مداربسته خود نیاز دارید. حالا دوربین مداربسته یا دوربین‌های مداربسته خود را چگونه به دستگاه ذخیره ساز وصل می‌کنید؟ این کار باید با یک شبکه سیم کشی انجام شود. اگر در مکانی که دوربین‌ها را کار می‌گذارید شبکه انتقال اطلاعات و سرور مرکزی دارید کار شما راحت‌تر است البته به شرط آن که سوئیچ‌ها و روتر‌های انتقال اطلاعات شما توانایی و ظرفیت پذیرش IPهای جدید را داشته باشد. دوربین‌های IP یا تحت شبکه به راحتی به سوئیچ‌های شما وصل می‌شوند و با تجمیع آنها می‌تواید به راحتی آنها را به دستگاه ذخیره ساز برسانید. همین طور اگر دوربین‌های شما در جایی بسیار دور مانند یک ساختمان جداگانه هستند می‌توانید از سیستم‌های رادیویی برای انتقال سیگنال استفاده کنید. البته در مواردی استفاده از فیبر نوری هم جواب می‌دهد. اما کیفیت کابل‌هایی که در کار به کار می‌برید بسیار مهم است چون پهنای باندی که هر تایپ کابل توان حمل آن را دارد متفاوت است. کابل‌های مناسب برای دوربین‌های مداربسته تحت شبکه استفاده می‌شود اغلب از نوع CAT6 و CAT7‌ است.

 

در دوربین‌های آنالوگ کابل انتقال تصویر از نوع کواکسیال است که شباهت بسیار زیادی به سیم آنتن‌ها قدیم دارد اما کیفیت آن بسیار بیشتر از مدل‌های قدیمی ست. کابل‌های کواکسیال RG59 با کیفیت‌ها و استاندارد‌های بسیار بالا مناسب این کار است. در این مورد حتما به یاد داشته باشید که این کابل‌ها نسبت به جریان‌های مجاور برق حساس هستند و امکان دارد در صورت انتخاب کابل بی کیفیت تصاویری که از دوربین‌ها دریافت می‌کنید دچار پارازیت شود.

 

آداپتور یا UPS

آخرین چیز و یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید به فکر آن باشید تأمین برق دوربین‌های مداربسته است. دوربین مداربسته و دستگاه ذخیره ساز نیاز به یک منبع تغذیه دارد. بسیاری افراد انتخاب اولشان نصب یک آداپتور برای تغذیه دوربین‌های مداربسته است دستگاه ذخیره ساز از برق شهری استفاده می‌کند. اما دوربین‌ها از برق DC برای کار استفاده می‌کنند.

 

بدترین انتخاب شما استفاده از یک آداپتور برای تأمین برق دوربین است. یک دزد حرفه‌ای اول برق شهری شما را قطع می‌کند و در این حالت تمام دستگاه‌های شما از کار می‌افتد.

بگذاری برای تأمین برق یک راهکار خوب در اختیار شما بگذاریم. شما نیاز به یک یو پی اس با قابلیت نوسان‌گیری بالا برق نیاز دارید. زیرا دوربین‌های مداربسته به شک برق نیز بسیار حساس هستند و اتفاقا برق زدگی حتی در گارانتی بسیار معتبر فراگستر هم مورد قبول واقع نمی‌شود.

 

شاید بگویید ما یک یو پی اس قوی در مجموعه داریم اما این کافی نیست. دزد حرفه‌ای اول برق شهری شما را قطع می‌کند و بعد به سراغ یو پی اس می‌آید و آن را نیز از مدار خارج می‌کند. شما برای این که دوربین‌هایتان از گزند سارقان حرفه‌ای خلاص شود باید یک یو پی است مستقل برای این کار داشته باشید.

 

سیستم دزدگیر و دوربین‌های مداربسته را به یو پی اس مستقل خود وصل کنید و برای حمایت و گرفتن تمام نوسان‌ها آن یو پی اس را به برق یو پی اس اصلی وصل کنید این گونه هیچ نوسان برقی به دوربین شما منتقل نمی‌شود همین طور با خارج شدن یو پی اس اصلی باز دوربین‌ها کار می‌کنند و چون جای یو پی اس مخصوص دوربین‌ها کاملا مخفی است تقریبا بیشتر دزد‌ها از دستبرد به مکان شما منصرف می‌شوند. حتما برای این چنین مکان‌هایی از دزدگیر‌های هوشمند فراگستر هوشمند استفاده کنید.

 

جدیدترین راهنمای خرید دوربین مداربسته 2020

سخن آخر برای خرید دوربین مداربسته

برای خرید دوربین مداربسته توصیه ‌های بسیار مهمی را در اختیار شما قرار دادیم که مهم‌ترین آنها را برای شما خلاصه می‌کنیم

  1. دوربین مداربسته را متناسب با محیط خود انتخاب کنید
  2. دستگاه ذخیره ساز را از سیستم خود حذف نکنید
  3. اگر زیرساخت‌های شبکه دارید حتما از دوربین‌های IP استفاده کنید
  4. کابل انتقال دیتا بسیار مهم است از کیفیت آن مطمئن شوید
  5. خرید دوربین مداربسته به امنیت شما بستگی دارد برای آن به اندازه کافی خرج کنید و در این مورد صرفه جویی نکنید
  6. از UPS مستقل برای دوربین‌‌های مداربسته خود استفاده کنید.

 

و هفتمین مهم‌ترین موضوعی که باید آن را در کار خود لحاظ کنید این است که حتما دوربین خود را از گارانتی معتبر تهیه کنید و البته دوربین مداربسته را با استاندارد‌های مناسب نصب کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *