مقالات تخصصی, مقالات عمومی

دوربین مداربسته آنالوگ نسل قدیمی اما با قدرت

دوربین مداربسته آنالوگ

دوربین مداربسته آنالوگ نسل قدیمی اما با قدرت

تمام دوستان و همکاران ما در فراگستر می‌دانند که دنیای دوربین‌ مداربسته به شدت درگیرودار انتقالی عظمی میان نسل قدیم و نسل جدید دوربین‌های مداربسته است. این که دوربین مداربسته آنالوگ را به عنوان نسل قدیمی دوربین‌های مداربسته بدانیم دلایلی محکمی دارد اما این نسل قدیمی در برابر دوربین‌های تحت شبکه مداربسته قرار می‌گیرند که به اصطلاح رایج به آنها دوربین‌های IP می‌گوییم. در این مقاله درباره دوربین‌های مداربسته آنالوگ صحبت می‌کنیم و درباره مزیت‌هایی حرف می‌زنیم که هنوز این شیوه باستانی انتقال تصویر را در دوربین‌های مداربسته زنده نگه داشته است.

واقعا چرا تکنولوژی که در زمان جنگ جهانی دوم استفاده می‌شد اکنون هنوز‌ هم کار می‌کند و محصولاتی جدید و پیشروی برای آن تولید می‌شود؟

 این سوال را اگر در صنایع خودرو سازی بپرسید جواب روشن است. زیرا هنوز تکنولوژی جایگزینی به جای موتور‌های درون سوز نیامده که بتواند کاملا تمام ابعاد اقتصادی و زیست محیطی این موتور‌ها را پوشش دهد. هنوز شرکتی پیدا نشده است که بگوید من می‌توانم سالی چند میلیون خودرو با استاندارد‌های کامل موتور‌های احتراق داخلی تولید کنم. می‌دانم که الان همه شا با صدای بلند می‌گویید پس تسلا چیست! ما هم می‌گوییم تسلا تازه اول راه است و تا رسیدن به کمپانی‌های عظیمی مانند تویوتا و فلکس راهی بسیار طولانی دارد. حجم تولید این کارخانه‌ها با زیر برند‌هایشان چنان عظمی است ایلان ماسک باید سال‌ها کار کند تا به رقیب این کارخانه‌ها بدل شود. البته از این نابغه فناوری هیچ چیز بعید نیست.

قیمت دوربین مداربسته حرف اول و آخر را می‌زند

برگردیم به تکنولوژی تصویر برداری آنالوگ در دوربین‌های مداربسته آنالوگ. دوربین های مداربسته آنالوگ (تی وی لاینی) را می‌توان به عنوان اولین و قدیمی‌ترین نسل سیستم های مداربسته  به یاد آورد. مانند همه سیستم ها دوربین‌های مداربسته، دوربین مداربسته آنالوگ هم مزایا و معایبی دارد. اما مهم‌ترین مزیت این تکنولوژی قدیمی که آن را هنوز در بازار نگه داشته است، پایین بودن قیمت تمام شده آن برای کاربران می‌باشد. در بسیاری از پروژه‌های صنعتی و خانگی، دوربین مداربسته آنالوگ ارزان‌تر از مدل‌های دیجیتال تمام می‌شود.

 

سیستم دوربین مداربسته آنالوگ از چه بخش‌هایی تشکیل می‌شود

برای راه اندازی یک سیستم دوربین مداربسته آنالوگ به مجموعه‌ای از لوازم نیاز دارید، به یاد داشته باشید که کیفیت و کارایی هر یک از این ابزار‌ها می‌تواند تعیین کننده کیفیت تصویر و امنیت این سیستم باشد. ما در هولیدینگ فراگستر مفتخریم که می‌توانیم تمام  اجزای این سیستم را با کیفیت بسیار بالا در اختیار شما قرار دهیم.

  • Digital Video Recorder)DVR): در سیستم های دوربین مداربسته آنالوگ به دستگاه DVR متصل می‌گردد و ضبط و پخش و انتقال تصاویر از طریق آن ممکن است. تصاویر در هارد دیسک دستگاه DVR ضبط شده و امکان بازبینی پشتیبان گیری و تنظیم نور و رنگ را فراهم می سازد.
  • هارد دیسک(H.D.D) : به صورت اینترنال در کیس دستگاه DVR نصب می شود و تصاویر دریافتی در آن ضبط می شود.
  • منبع تغذیه : وظیفه تبدیل برق با ولتاژ ۲۲۰ به ۱۲ ولت با آمپرهای مختلف برای تامین برق دوربین‌ها را انجام می‌دهد که به شکل منبع تغذیه مرکزی و یا به صورت آداپتور مجزا برای هر دوربین نصب می‌شود.
  • دوربین‌های آنالوگ: دوربین‌هایی با تکنولوژی (تی وی لاین) که در کیس‌های مختلف در پروژه ها قابل استفاده هستند انواع دوربین های آنالوگ: دوربین باکس، دوربین بالت، دوربین دام و دوربین‌های اسپیدام هستند.
  • کابل تصویر: کابلی که برای دوربین‌های مداربسته آنالوگ استفاده می‌شود کابل‌های کواکسیال است که در بازار اصطلاحا به نام RG59 شناخته شده است. کابل‌های کواکسیال از بابت ساختار فیزیکی مشابه کابل‌های آنتن می‌باشد و فقط از لحاظ حجم شیلد و قطر مغزی کابل‌ها با هم متفاوت هستند. معیار کیفیت کابل‌های کواکسیال قطر مغزی تعداد و نوع بافت شیلد و مهم تر از همه جنس فلز استفاده شده در مغزی و شیلد کابل است.
    با کیفیت‌ترین نوع کابل های کواکسیال دارای مغزی با قطر بالا و شیلد دارای تراکم بالا از جنس مس‌اند.
  • BNC: رابط اتصال دوربین به واسطه کابل به دستگاه رکوردر است که باید از BNC هایی استفاده کرد که کمترین پارازیت در تصاویر بوجود بیاید.

در آخر این لیست از اتصالات BNC یاد شد که کیفیت ساخت آنها می‌تواند در کیفیت تصویر یک سیستم دوربین مداربسته آنالوگ بسیار مؤثر باشد. این اتصالات به سه صورت وجود دارد.

  • کانکتور پیچی
  • کانکتور لحیمی
  • کانکتور پرسی

 حالا که همه چیز‌هایی که برای یک سیستم دوربین مداربسته آنالوگ لازم است را شناختید به مزایا و معایب یک سیستم دوربین مداربسته آنالوگ می‌پردازیم.

مزایا و معایب دوربین مداربسته آنالوگ

مزایا و معایب دوربین مداربسته آنالوگ

شما می‌توانید بی‌طرفانه‌ترین داوری را درباره دوربین‌های مداربسته آنالوگ را در ادامه این مقاله بخوانید. زیرا ما در فراگستر هم سیستم‌های آنالوگ را به بازار عرضه می‌کنیم و هم سیستم‌های دیجیتال را و این کاملا حرکت بازار به سوی یکی از این دو فناوری است که سبب می‌شود ما عرضه یکی از این فناوری‌ها را شدت ببخشیم.

مزیت‌های دوربین مداربسته آنالوگ:

  • عمده‌ترین مزیت استفاده از سیستم‌های مداربسته آنالوگ قیمت پایین آن است.
  • قابلیت نظارت از راه دور از طریق نرم افزارهای انتقال تصویر را دارد.
  • به دلیل ساده بودن سیستم مداربسته آنالوگ نصب آن نیاز به مهارت و تخصص زیادی ندارد.
  • تنوع بسیار بالای محصولات آنالوگ امکان استفاده از این سیستم را بسته به نیاز و توان اقتصادی مشتری فراهم می‌سازد.

معایب سیستم‌های مداربسته  آنالوگ:

  • پایین بودن کیفیت تصاویر: کیفیت تصویردراین مدل از دوربین ها وابسته به امواج آنالوگ است که در برابر پارازیت‌های محیطی بسیار آسیب پذیر است. البته انتخاب نوع کابل و تجهیزات مصرفی در اجرای پروژه نصب دوربین‌های مداربسته آنالوگ می‌تواند بر بهبود کیفیت تصاویر خروجی تاثیر مثبت بگذارد. رزولوشن دوربین آنالوگ با علامت TVL عنوان می‌شود که تا به امروز بیشترین TVLبرای دوربین های آنالوگ بین ۷۲۰ TVL تا ۱۲۰۰ TVL  بوده است.
  • در زمان انتقال تصاویر به شکل بیسیم به دلیل محدوده فرکانس‌های آنالوگ و تاثیرپذیری از پارازیت‌های محیطی، ناامن است و رصد آن به سادگی ممکن.
  • به دلیل پایین بودن کیفیت تصاویر ضبط شده در صورت زوم دستی، تصاویر حاصل بسیار بی‌کیفیت می‌شود.
  • نصب سیستم مداربسته آنالوگ به دلیل کابلکشی‌های تصویر و برق هزینه بالاتری را به مشتریان تحمیل می کنند.

دلایل کاهش استفاده از سیستم های مداربسته آنالوگ:

یکی از دلایل کاهش استفاده ازدوربین‌های مداربسته تی وی لاینی در مقایسه با سیستم های مگاپیکسلی، کیفیت وقیمت مناسب سیستم های دیجیتال جدید و قابلیت هایی است که در اختیار مشتریان قرار می دهد.
قابلیت های هوشمند در سیستم های جدید این امکان را برای مصرف کنندگان این محصولات فراهم می‌سازد که دسترسی هایی ایمن تر به اطلاعات کلیدی خود داشته باشند.
به عنوان مثال:

  • تکنولوژی تشخیص پلاک
  • تکنولوژی تشخیص صورت
  • تکنولوژی خط فرضی
  • تکنولوژی Raid (امکان بازیابی اطلاعات هارد دیسک خراب)
  • قابلیت ضبط تصاویر با کیفیت در گرد و غبار و مه
  • هزینه‌های بالای نگهداری سخت افزارهای دوربین مداربسته آنالوگ و عدم امکان پشتیبانی بسیاری از قابلیت‌های نرم افزاری این محصولات.
  • استفاده از کیس و بردهای جدید و فانتزی از نظر ظاهری و سایز در سیستم های جدید

پس اگر

  • جای کوچکی برای نظارت تصویری دارید
  • میزان مسافت کابکشی شما زیاد نیست
  • و چندان به تکنولوژی‌های خاص نظارت تصویری دنیای دیجیتال نیاز ندارید.

از دوربین مداربسته آنالوگ استفاده کنید.

سخن آخر

سیستم آنالوگ از اوایل دهه نود میلادی در بسیاری از عرصه‌های مهندسی الکترونیک جای خود را به سیستم‌های دیجیتال داده است. این اتفاق در دنیای دوربین‌های مداربسته هم می‌افتد و روزی می‌آید که دیگر سیستم‌های دوربین مداربسته آنالوگ مانند تلویزیون‌های آنالوگ به خاطره‌ها می‌پیوندد. در همه این راه باید یک موضوع را در نظر داشته باشید و آن هم همراهی فراگستر با شماست. این مقاله با همکاری آقای مهندس سهرابی از تیم فروش هولدینگ فراگستر نوشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *