مقالات تخصصی, مقالات عمومی

تکنولوژی POC دوربین مداربسته چیست؟

تکنولوژی POC دوربین مداربسته چیست؟

همانطور که می دانیم، ایجاد بستر دوربین های HD Analog بسیار دشوار و طاقت فرسا می باشد چرا برای این گونه سیستم ها می بایست بستر کابل تصویر، کابل برق، کابل کنترل و .. فراهم نمود. در واقع دشوار ترین قسمت کار همین کابل کشی می باشد. اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که اگر بجای چندین کابل، از یک کابل استفاده می شد، فرآیند نصب دوربین مداربسته چقدر آسان تر بوذ و چه تاثیر چشم گیری در هزینه های ما داشت؟ تکنولوژی POC دوربین مداربسته به کمک شما آمده تا این نیاز شما را تامین کند. در این مقاله چگونگی عملکرد تکنولوژی POC دوربین مداربسته را شرح خواهیم داد.

 

تکنولوژی POC چیست؟

POC مخفف Power over Coaxial است و به معنی ارسال جریان برق از طریق کابل تصویر می باشد. تکنولوژی POC دوربین مداربسته به همراه تکنولوژی  COC (Control over Coaxial) این امکان را به ما می دهد که تصویر، صدا، جریان برق، داده های تصویری و سیگنال های کنترل دوربین های گردان و موتورایز را از طریق یک کابل کواکسیال انتقال دهیم. همانطور که می دانیم، یکی از بزرگ ترین مزیت های دوربین های تحت شبکه، کیفت بالا و پشتیبانی از تکنولوژی PoE در این دوربین ها است که با استفاده از این تکنولوژی می توان داده ها و جریان برق را توسط همان کابل شبکه انتقال داد و دیگر نیازی به کابل کشی دوباره برای برق نیست.

 

روش کار تکنولوژی POC دوربین مداربسته

نحوه انتقال سیگنال ها در سامانه های Analog و سامانه های HD Analog با یکدیگر متفاوت است. در سامانه های آنالوگ، سیگنال های تصویر و جریان برق، هر کدام در فرکانس های مختلفی ارسال می شوند تا با یکدیگر تداخل نداشته باشند. در این استاندارد که به آن Analog PoC نیز می گویند، فقط امکان انتقال تصویر و جریان برق را بر روی یک کابل وجود دارد و محدودیت متراژ کابل  در این استاندارد وجود دارد. اما PoC استاندارد دیگری دارد به نام HD PoC که در این حالت سیگنال های تصویر توسط ماژول Coupling، بر جریان برق سوار شده، و جریان برق به سیگنال های حمل کننده تبدیل می شوند، در انتها سیگنال های تصویر، توسط ماژول DeCoupling از جریان برق جدا می شود. در این استاندارد، امکان ارسال تصویر، صدا، داده های تصویری، سیگنال های کنترلی و جریان برق، توسط یک رشته کابل کواکسیال وجود دارد. در این استاندارد ( تکنولوژی POC دوربین مداربسته)، می توان تا 400 متر داده ها و جریان را منتقل کرد. این تجهیزات از فناوری خاصی بهره می برند که تاثیر جریان قوی تر نسبت به جریان ضعیف تر را کمتر می کند. بنابراین در این فناوری کاهش کیفیت یا اختلال در تصاویر نخواهیم داشت. لازم به ذکر است که فناوری HDCVI PoC از نوع استاندارد HD PoC می باشد.

تکنولوژی دوربین مدار بسته

مزایای تکنولوژی POC دوربین مدار بسته

بزرگ ترین مزیت استفاده از این تکنولوژی POC دوربین مداربسته، انتقال تمام سیگنال ها، روی تنها یک رشته کابل می باشد و در نتیجه کابل کشی بسیار آسان تر، سریع تر و کم هزینه تر خواهد بود. تمام این موارد موجب رضایت بیشتر مشتری می شود. همچنین از لحاظ زیبایی کار نیز، مسیر نصب شما زیاد شلوغ نمی شود. این فناوری قادر است تا 400 متر سیگنال ها را انتقال دهد. اما در روش سنتی، یا باید به ازای هر دوربین یک آداپتور در کنار آن نصب می کردید که به معنی کابل کشی اضافی است و یا در صورتی که از آداپتور مرکزی استفاده می کردید، اگر فاصله دوربین با آداپتور افزایش می یافت، در  زمان تاریکی و روشن شدن IR دوربین، آداپتور در ارسال جریان برق دچار مشکل می شد.

تجهیزات تکنولوژی POC داهوا

شرکت داهوا، در حال حاضر چند مدل دوربین POC معرفی کرده است که به بررسی مدل های HAC-HDBW2231R-Z-PoC و مدل HAC-HFW2231R-Z-IRE6-PoC می پردازیم.

تکنولوژی دوربین مدار بسته و POC

 

اگر دوربین ها و دستگاه های ضبط شما دارای تکنولوژی POC نمی باشند و به هر دلیلی نیاز دارید که در پروژه خود از این فناوری استفاده کنید، می توانید از دستگاه های POC خارجی(External) استفاده کنید. این دستگاه ها همانند ماژول های داخلی(Internal) در دوربین ها و دستگاه های POC، تصاویر، صدا، داده های تصویری، سیگنال های کنترلی و جریان برق را تا 400 متر و تنها روی یک کابل انتقال می دهند. روش نصب آنها نیز بسیار آسان است، همانطور که در شکل زیر می بینید، دستگاه فرستنده در ابتدای کابل و بعد از دستگاه ضبط قرار می گیرد و گیرنده ها در انتهای کابل و قبل از دوربین قرار می گیرند و سپس دوربین به گیرنده متصل می شود. دستگاه فرستنده سیگنال های مختلف را دریافت کرده و آنها را با هم یکی می کند (Coupling) و روی کابل ارسال می کند، در انتهای کابل نیز دستگاه گیرنده، سیگنال واحد را دریافت کرده، سیگنال های مختلف را تفکیک میکند(De-Coupling) و آنها را برای دوربین ارسال می کند. دوربین مداربسته نیز به همین صورت عمل کرده و داده های خود را برای دستگاه ضبط، ارسال می کند.

دوربین مدار بسته چیست؟

تجهیزات جانبی تکنولوژی POC  داهوا، فقط از فناوری HDCVI پشتیبانی می کنند.

روش نصب تجهیزات تکنولوژی POC داهوا

تجهیزات تکنولوژی POC  داهوا را همانند شکل های زیر می توانید نصب کنید.

اگر که فقط یک دوربین داشته باشید، می توانید از 2 مبدل POC تک کانال در ابتدا و انتهای کابل استفاده کنید.

تکنولوژی دوربین مدار بسته چیست؟

اگر که بیش از یک دوربین دارید، می توانید از یک ماژول 4 کانال در ابتدای کابل ها و در انتهای هر کابل از یک گیرنده تک کانال استفاده کنید.

تکنولوژی POC دوربین مداربسته چیست

همچنین اگر دوربین های شما دارای تکنولوژی POC  می باشند ولی دستگاه ذخیره ساز شما، دارای تکنولوژی POC نیست، می توانید در سمت دستگاه ذخیره ساز، از یک مبدل 4 کانال استفاده کرده و در انتها کابل ها را به دوربین POC متصل کنید.

تکنولوژی POC دوربین مداربسته

کاربرد های تکنولوژی POC 

  • سایت های بزرگ

از  تکنولوژی POC می توان در پروژه های بزرگ، برای کاهش کابل مصرفی، زمان نصب، سهولت کار و کاهش هزینه ها استفاده نمود.

تکنولوژی POC دوربین مداربسته

  • پروژه های ساختمانی

اگر پروژه شما در سایت های ساختمانی باشد، پس از هر مرحله کار، محل نصب برخی دوربین ها را باید تغییر بدهید و پس از تمام کردن پروژه کل دوربین ها و کابل کشی را باید جمع کنید. درنتیجه استفاده از دوربین ها با قابلیتتکنولوژی POC  در این گونه پروژه ها، باعث می شود کابل کمتری مصرف شده و منابع کمتری به هدر برود.

تکنولوژی POC دوربین مداربسته

  • آسانسور

همچنین در پروژه هایی که دارای آسانسور می باشند، از آنجایی که عملیات در آسانسور بسیار سخت و خطرناک می باشد، با استفاده از تکنولوژی POC ، می توانید فقط یک کابل در تونل آسانسور نصب نمایید که زمان نصب را تقریبا نصف می کند.

تکنولوژی POC دوربین مداربسته

  • اماکن پر خطر

در پروژه هایی مانند پمپ بنزین و یا اماکن مشابه که خطرات اتصالی سیم های برق و آتش سوزی وجود دارد، نصب چندین رشته کابل، موجب افزایش احتمال بروز حادثه می شود و تیم نصب نیز باید زمان بیشتری صرف ایمن کردن مسیر کابل کشی و کابل ها بکند، اما با استفاده از تکنولوژی POC  خطر کاهش پیدا نموده و کار سریع تر به پایان می رسد.

کلام آخر در خصوص تکنولوژی POC دوربین مداربسته

همانطور که در این مقاله شرح دادیم، تکنولوژی POC  می تواند به عنوان یک راهکار مناسب در تسریع مراحل نصب، کاهش هزینه ها، کاهش مابل کشی ها در پروژه های مهم و پر خطر باشد که شرکت داهوا با ارائه محصولات این تکنولوژی، گام بزرگی در جهت رفاه حال مشتریان برداشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *