مقالات تخصصی, مقالات عمومی

اهمیت خرید دوربین مداربسته تحت شبکه

اهمیت خرید دوربین مداربسته تحت شبکه

دوربین مداربسته تحت شبکه یا IP یکی از انواع دوربین مداربسته است که مانند web cam می باشد و بر خلاف دوربین های مداربسته بستر کواکسیال تصاویر را از طریق اینترنت انتقال می دهد. در این نوع دوربین ها، پس از دریافت تصاویر، این اطلاعات دیجیتالی شده و از طریق اینترنت به سمت کاربر هدایت می شوند، پس به خاطر این ویژگی های انحصاری خرید دوربین مداربسته تحت شبکه مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است. دوربین مدار بسته IP برای نخستین بار توسط شرکت AXIS به بازار عرضه شد. کیفیت دوربینی که در آن سال ارائه شد و همینطور نوع سیستم عامل مورد استفاده در آن ( برای این نوع خاص از دوربین، از سیستم عامل لینوکس استفاده شد ) نسبت به دوربین های امروزی بسیار ابتدایی به نظر می رسید. با پیشرفت تکنولوژی دوربین های مداربسته، کیفیت تصاویر ارسالی نیز بر مبنای لنزهای مورد استفاده در این دوربین ها پیشرفت کرد به طوری که از رزولوشن بسیار پایین به 1.3 مگاپیکسل و پس از آن به 2 مگاپیکسل، 3 مگاپیکسل، 4 مگاپیکسل , 8 مگاپیکسل , 12 مگاپیکسل , 24مگاپیکسل هم رسید. در حال حاضر انواعی از دوربین مداربسته IP نیز طراحی شده اند که از 24 مگاپیکسل هم بالاتر هستند و تصاویر بسیار با کیفیت تری را ارائه می دهند. رزولوشن یک ویژگی مهم است که در هنگام خرید دوربین مداربسته تحت شبکه یا حتی بستر کواکسیال حائز اهمیت است.

 

ساختار دوربین مدار بسته IP

یک دوربین مداربسته IP، از بخش هایی مشابه با سایر دوربین های مداربسته تشکیل شده است. تنها تفاوت بین این مدل دوربین با سایر مدل ها، در قسمت برد آن است که به این نوع دوربین قابلیت ارسال تصاویر از طریق کابل شبکه و اینترنت را می دهد و تمام مراحل پردازش در داخل خود دوربین تحت شبکه انجام می شود. این ساختار موجب، تقاضای خرید دوربین مداربسته تحت شبکه نسبت به سایر دوربین ها می شود. فارغ از این قسمت، اگر بخواهیم اجزاء یک سیستم تحت شبکه را مورد بررسی قرار دهیم، می توانیم به بخش های زیر اشاره کنیم:

  • لنز دوربین که وظیفه دریافت یا همان تولید تصاویر را بر عهده دارد.
  • محل ذخیره سازی که همان رم داخلی (Micro SD Card) در دوربین تحت شبکه یا هارد در دستگاه ذخیره ساز است.
  • منبع تغذیه که تغییر دهنده ولتاژ برق شهری است تا این جریان برق شهری را برای استفاده در دوربین تحت شبکه یا دستگاه ذخیره ساز مناسب کند. ( تغذیه دوربین های تحت شبکه ای که از قابلیت POE پشتیبانی می کنند از طریق سوئیچ تامین می شود و نیاز به آداپتور ندارند. )
  • کابل برق که گاهی صرفا به صورت انتقال دهنده برق به دستگاه ذخیره ساز و گاهی نیز به عنوان انتقال دهنده برق از منبع تغذیه به دوربین ها شناخته می شود
  • یک سرور مرکزی که به آن دستگاه ضبط ویدئویی تحت شبکه ( ذخیره ساز یا NVR ) گفته می شود و وظیفه دریافت، نمایش تصاویر و ضبط آن ها را بر عهده دارد.
  • کابل شبکه که تصاویر از طریق آن از دوربین وارد بستر شبکه می شود و انتقال دیتا صورت می گیرد
  • سوکت شبکه و سوئیچ شبکه که به ترتیب برای اتصالات شبکه و راه اندازی شبکه در زمانی که حداقل دو دوربین را میخواهیم به هم متصل کنیم استفاده می شود.

اهمیت خرید دوربین مداربسته تحت شبکه

نحوه خرید دوربین مداربسته تحت شبکه

دوربین های مدار بسته تحت شبکه انواع مختلفی دارد که شامل دوربین های معمول بولت و دام، اسپید دام، حرارتی، ضد انفجار و … می شود که در هنگام خرید دوربین مداربسته تحت شبکه می بایست به دسته بندی ها و قابلیت های مورد نظر خود توجه کنید که به شرح زیر هستند:

  • رزلوشن و کیفیت تصاویر
  • تصاویر دید در شب و برد IR
  • برند و گارانتی محصول
  • جنس بدنه
  • قابلیت مقاومت در مقابل گرد و غبار و باران

همانطور که می دانیم، پیش از خرید دوربین مداربسته تحت شبکه می بایست الویت ها و نیازهای کاربران را دسته بندی کرد و بر اساس آن ها و بودجه کاربران دوربین مناسب را انتخاب کرد.

خرید دوربین مدار بسته تحت شبکه چه اهمیتی دارد؟

شاید برایتان سوال باشد که دوربین مدار بسته تحت شبکه چه مزیتی نسبت به سایر مدل های دوربین مدار بسته دارد؟ چرا بیشتر کاربران اقدام به خرید دوربین مداربسته تحت شبکه می کنند؟ در پاسخ به این سوال باید شرح دهیم که :

  • به راحتی می توان از طریق مرورگر وب، وارد منو تنظیم این دوربین ها شد و تنظیمات مورد نظر را اعمال کرد.
  • یک دوربین مداربسته IP، بر اساس شرکت سازنده خود، توانایی پردازش تصویر و آنالیزهای ویدئویی را به تنهایی داراست. به این معناست که از طریق این دوربین ها می توان به طور مثال چهره افراد یا پلاک خودروها را شناسایی کرد یا برای تشخیص حرارت یا تشخیص ورود غیرمجاز به یک منطقه یا یک خط غیر مجاز از آن استفاده کرد.
  • اگر دوربین ها قابلیت POE ( مخفف power over ethernet یا انتقال توان الکتریکی بر بستر کابل شبکه ) داشته باشد، می توان از یک کابل شبکه به عنوان کابل برق نیز استفاده کرد و جریان برق مستقیم (DC)، در کنار ترافیک داده شبکه از سیم های خاص کابل شبکه عبور می‌کند.
  • به خاطر نوع لنز دوربین و قطعات به کار رفته در یک دوربین مدار بسته IP، قطعا کیفیت تصاویر این نوع دوربین ها بسیار بالاتر از دوربین های بستر کواکسیال است، همین کیفیت تصاویر در حالت ظاهری می تواند اهمیت خرید دوربین مداربسته تحت شبکه را پر رنگ تر نشان دهد.

اقدام لازم پس از خرید دوربین مداربسته تحت شبکه

راه اندازی دوربین مداربسته IP

اولین اقدام پس از خرید دوربین مداربسته تحت شبکه، راه اندازی آن است که توصیه می شود، خودتان این کار را انجام ندهید و از یک نصاب حرفه ای کمک بگیرید. در این بخش به صورت کلی شما را با مراحل و ابزار مورد نیاز برای نصب یک دوربین مدار بسته  IPآشنا می کنیم. در ابتدا شما باید تعیین کنید که تمایل به راه اندازی و ذخیره تصاویر دوربین، از طریق کامپیوتر بدون نیاز به دستگاه ذخیره ساز دارید یا  خیر؟ چرا که در هر کدام از آن ها، مراحل متفاوت خواهد بود. در حالتی که قصد راه اندازی دوربین از طریق دستگاه ذخیره ساز را داشته باشید، شما نیاز به یک کابل شبکه یا (LAN) دارید که یک سمت این کابل به دستگاه NVR متصل شده و سمت دیگر از طریق یک سوییچ به دوربین IP متصل می شود. در این حالت باید تنظیمات به خصوصی از طریق دستگاه NVR انجام شود تا IP دوربین برای دستگاه تعریف شود یا به اصطلاح دستگاه دوربین را بشناسد. در حالت دوم اگر بخواهید از طریق کامپیوتر، دوربین را راه اندازی کنید. شما نیاز به یک کابل شبکه دارید که این کابل به پورت کابل شبکه کامپیوتر متصل می شود. در این حالت نیز شما باید دوربین را برای کامپیوتر قابل شناسایی کنید. این کار در کامپیوتر توسط نصب CMS ( نرم افزار تحت ویندوز یا مک ) دوربین مورد نظر انجام می شود. البته در این حالت برای نمایش تصاویر می توانید با استفاده از مروگر وب اقدام نمایید، در این شرایط  Internet Explorerبه عنوان مرورگر وب رایج مورد استفاده قرار می گیرند چرا که سازگاری های لازم با پلاگین های دوربین IP را دارا هستند.

 

کلام آخر در خصوص انتخاب و خرید دوربین مداربسته تحت شبکه

لازمه ی هر خرید مطمئن و صحیح، داشتن اطلاعاتی از محصولی است که قرار است آن را خریداری کنید. در هنگام خرید دوربین مدار بسته تحت شبکه (IP) باید این موارد را در نظر داشته باشید.

 

اهمیت خرید دوربین مداربسته تحت شبکه

  • رزولوشن و کیفیت دوربین: دوربین های امروزی اکثرا کیفیت تصاویر HD دارند و در مقایسه با دوربین های SD  قدیمی، حداقل 40 تا 50 درصد رزولوشن بالاتر و بهتری را دارند. البته در این بین دوربین های با رزولوشن بین 1.3 مگاپیکسل تا 24 مگاپیکسل نیز هستند و تصاویر با کیفیت تری را نیز ارائه می دهند و البته هزینه بالاتری نیز دارند.
  • -عملکرد دوربین در نور پایین: اگر می خواهید از دوربین در شرایط کم نور یا محیط های سربسته استفاده کنید، پیشنهاد ما به شما خرید دوربین مداربسته تحت شبکه استارلایت، سوپر استارلایت یا دید در شب است. این نوع دوربین ها به دلیل داشتن فیلتر های لازم در محیط های با نور بسیار پایی،, تصاویر با کیفیت قابل قبولی را ارائه می دهند.
  • نوع و شکل ظاهری و نوع لنز دوربین: این مورد به میزان هزینه ای که میخواهید انجام دهید بستگی دارد. به طور مثال دوربین های اسپید دام، از گران ترین ها و البته با وضوح بالا هستند. دوربین های دارای لنز ثاابت جزء ارزان ترین ها هستند که کیفیت پایینی نیز دارند.
  • پشتیبانی از فناوری POE: همانطور که قبلا توضیح دادیم یک دوربین مدار بسته IP مجهز به این فناوری، می تواند از یک کابل شبکه هم برای انتقال جریان برق و هم انتقال تصاویر استفاده کند. بنابراین برای صرفه جویی در هزینه ها بهتر است دوربین های مجهز به POE را انتخاب کنید. در خرید دوربین مدار بسته تحت شبکه موارد دیگری نیز وجود دارد که در مقاله، به برخی از آن ها پرداختیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *