مقالات تخصصی

ذخیره سازی بر EVSوESS داهوا

همانطور که به خوبی می دانید، یکی از مباحث مهم در سیستم مداربسته، ذخیره سازی فایل های ویدیویی است.

در این مقاله قصد داریم به استانداردهای ذخیره سازی و معرفی دستگاه های ذخیره ساز داهوا بپردازیم.

 

مقدمه:

به هنگام انتخاب ذخیره سازی برای سیستم مداربسته، چهار استاندارد وجود دارد:

1- ذخیره ساز داخلی  یا DAS (internal / direct-attached storage)

2- ذخیره سازی متصل به شبکه یا NAS (Network-attached storage)

3- شبکه های ذخیره سازی یا SAN (Storage area networks)

4- ذخیره سازی در دوربین

که تمامی آنها در سیستم نظارت تصویری جایگاه ویژه ای دارند.

 

حال به بررسی انواع استانداردهای ذخیره سازی می پردازیم:

 

1-DAS یا ذخیره ساز داخلی: ذخیره سازی است که به صورت مستقیم به دستگاه متصل می شود. که این اتصال می تواند به صورت داخلی و یا خارجی باشد. پروتکل های معمول این روش SATA (و eSATA)، SCSI و SAS است. از استاندارد DAS زمانی که یک DVR/NVR برای ضبط فایل های ویدیویی به صورت مستقیم از ذخیره ساز (هارددیسک) استفاده می شود.  و در صورتی که نیاز به گسترش فضای ذخیره سازی باشد از eSATA  یا SCSI استفاده می شود. ضمنا ظرفیت ایجاد شده تنها در اختیار یک دستگاه DVR/NVR قرار می گیرد.

2-NAS یا ذخیره سازی متصل به شبکه : ذخیره سازهایی هستند که شامل هارد و یا مجموعه ای از هاردهایی هستند که به صورت مستقل به شبکه متصل می شوند و به دستگاه ضبط کننده ای مثل NVR یا DVR متصل نیستند. معمولا این دستگاه های ذخیره ساز با پروتکل iSCSI سرویس ارائه می دهند.

3-SAN یا شبکه های ذخیره سازی: SAN به ذخیره سازی بیش از یک واحد ذخیره سازی اشاره می کند. SAN شبکه ای از ذخیره سازهاست که به صورت اختصاصی یا به اشتراک گذاشته شده است که برای انتقال داده های ذخیره شده استفاده می شود. از این نوع شبکه ذخیره سازی برای افزایش فضای مورد نیاز در کل سیستم (نه فقط یک دستگاه DVR/NVR) استفاده می شود.

 

4- ذخیره سازی در دوربین: در این روش ذخیره سازی بر روی خود دوربین از طریق کارت حافظه انجام می شود که البته امروزه خیلی مرسوم نیست، فقط گاهی در مواقع ضروری از این روش استفاده می شود.

 

معرفی اصطلاحات رایج :

§ SCSI: SCSI خود یک رابط فیزیکی برای متصل کردن تجهیزات کامپیوتری به کامپیوتر است که یکی از این تجهیزات هارد دیسک ها هستند که از طریق رابط SCSI به کامپیوتر متصل می شوند.

 

§پروتکل iSCSI : iSCSI مخفف Internet Small Computer System Interface است. در فواصل دور امکان استفاده از رابط SCSI برای ارتباط تجهیزات وجود ندارد، به همین جهت پروتکل iSCSI، قالب دستورات SCSI را به گونه ای که برای شبکه قابل فهم باشد، تبدیل می کند.در واقع با این کار SCSI در شبکه شبیه سازی می شود و این کاری است که iSCSI انجام می دهد.

 

§ SAS : SAS نیز مانند SCSI رابط برای اتصال دستگاه های دخیره ساز به همدیگر است. ولی  تکنولوژی SAS در مقایسه با SCSI های قدیمی از کارایی های بسیار بالاتری برخوردار است  و سرعت بسیار بالاتری در انتقال اطلاعات دارد.

 

§ IPSAN: مخفف Internet Protocol Storage Area Network به معنی پروتکل اینترنت شبکه ی ذخیره سازی است. دستگاه هایی که این پروتکل را پشتیبانی می کنند، می توانند به هم متصل شوند. به عنوان مثال دستگاه ESS و EVS هر دو پروتکل IPSAN را پشتیبانی می کنند و  می توانند به همدیگر متصل شوند.

 

§ NAS: همانطور که پیش تر از این توضیح داده شد، NAS به ذخیره ساز هایی که به شبکه متصل می شوند گفته می شود.

 

§ RAID: تکنولوژی است که برای ترکیب چندین هارد دیسک به یک واحد با هدف افزایش سرعت، کارایی و امنیت وسایل ذخیره سازی می‌باشد. بدین شکل که چندین هارد دیسک  به یکدیگر متصل شده و یک واحد را تشکیل می‌دهند، و با تنظیم سطوح مختلف RAID بر روی آن، در صورتی که یکی از دیسک ها به مشکل بخورد، بقیه دیسک ها می توانند بدون از دست دادن اطلاعات به کار ادامه دهند.

 

EVS  چیست؟

EVS و ESS دستگاه های ذخیره ساز داهوا هستند که EVS مخفف Embedded Video Storage و ESS مخفف Embedded SAS Storage می باشد. که به توضیح  هر کدام، به طور کامل می پردازیم.

دستگاه EVS دهوا دارای ویژگی های زیر می باشد که در ادامه به توضیح هر مورد می پردازیم.

1-ذخیره سازی مستقیم فایل های ویدیویی

دوربین های تحت شبکه به دستگاه اضافه می شوند و ویدیوها ذخیره می شوند.

2- کنترلرهایActive Active-

این دستگاه از استاندارد SBB 2.0 استفاده میکند، کنترلرهای Active-Active خطر شکست و یا غیرفعال شدن دستگاه را از بین می برد و در صورتی که یکی از کنترلرهای ورودی/خروجی با مشکل مواجه شود، کنترلر دیگر می تواند کار را ادامه دهد و از، از کار افتادن دستگاه جلوگیری می کند.

3- تکنولوژی RAID

در صورتی که چندین دیسک متعدد به صورت RAID باشند و چنانکه یکی از دیسک ها دچار خطا شود، تکنولوژی RAID ، مانع از توقف خواندن و نوشتن می شود و دستگاه به صورت نرمال به خواندن و نوشتن بر روی دیسک ها ادامه می دهد.

4- افزونگی N+M

در صورتی که دستگاه ذخیره ساز با مشکل مواجه شود، دستگاه های افزونه به جای آنها به کار ادامه می دهند و از، از کار افتادن سیستم جلوگیری می کند. بدین ترتیب کارایی  7*24 سیستم را فراهم می کنند.

5- پشتیبانی از چند پروتکل موازی

دستگاه ذخیره ساز EVS به صورت موازی از پروتکل جریان ویدیو، iSCSI و NAS پشتیبانی می کند. و میتوانند هم زمان نقش  IPSAN ، NAS  را در شبکه ایفا کنند.

6- SAS

پشتیبانی از 4 پورت SAS2.0 برای پیاده سازی در مقیاس های بزرگ. هر سیستم به تنهایی می تواند به سطح ظرفیت PB  برسد.

 

چرا EVS داهوا ؟

v  نگهداری آسان:  طراحی دستگاه به صورتی ماژولار و بدون کابل باعث می شود که در صورت بروز مشکل هر ماژول به راحتی بدون خاموش کردن دستگاه تعویض شود.

v کارایی بالا: حالتActive-Active  و انتخاب حالت پشتیبان و یا اصلی باعث می شود که کنترل عملکرد دوبرابر شود و از عملکرد بالای دستگاه اطمینان حاصل شود.

v امنیت و پایداری: استفاده از دو کنترلر و سوییچ شدن بین آنها، خطر از کار افتادن سیستم را از بین می برد و سیستم را امن نگه می دارد.

به تصویر زیر دقت فرمایید.

ویژگی دستگاه های EVS:

1- طراحی ماژولار

طراحی ماژولار و طراحی چندین افزونگی در قطعات دستگاه، ثبات و قابلیت اطیمنان را بالا می برد. تمامی ماژول ها همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید از قابلیت hot-swap پشتیبانی می کند به این معنی که در صورتی که در حین کار دستگاه، در صورتی که ماژولی با مشکل مواجه شود، بدون خاموش کردن دستگاه، ماژول تعویض شود.

2- طراحی با SAS

دستگاه از پورت SAS برای افزایش و گسترش ظرفیت دستگاه به صورت آبشاری پشتیبانی می کند.

هر دسته به تنهایی از دسترسی 240 هارد دیسک پشتیبانی می کند.

3- سازگار با چندین هارد دیسک

دستگاه از رابط SATA و SAS برای هارد دیسک ها پشتیبانی می کند و همه ی دیسک ها می توانند hot-swap شوند.

بیشترین ظرفیت یک دیسک ، 4T است.

4- طراحی شده با نگهدارنده هارد نگهدارنده هارد طراحی شده برای:

اطمینان از خنک نگه داشتن هارد دیسک ، راحتی در باز و بسته کردن، جلوگیری از ضربه، سازگار با سایزهای مختلف از هارد و طراحی حفره های بزرگ برای خنک نگه داشتن هارد

تفاوت EVS و ESS  چیست؟

EVS داهوا مدل هایی با 24, 32, 48 هارد می باشد. ESS نیز به همین شکل، مدل های 24, 32, 48 هارده است.

دستگاه های EVS غیر از ذخیره سازی با فضای زیاد، قابلیت اضافه کردن دوربین های تحت شبکه و مدیریت آنها دارد. حال در صورتی که دستگاه EVS فضای ذخیره سازی بیش از میزان هارد خود را داشته باشد برای گسترش فضای ذخیره سازی اش می توان ازدستگاه های ESS داهوا استفاده کرد.

 

 

 

EVS

مدل

7048S-R

5036S-R

5024S-R

7024S-R

5000

عکس

 

 

 

 

هارد

48 HDD

36 HDD

24 HDD

16 HDD

تعداد دوربین

768

512

512

768

128

پهنای باند ورودی

768ch@1536Mbps

512ch@1024Mbps

512ch@ 1024Mbps

768ch@ 1536Mbps

128ch@256Mbps

پهنای باند در بازپخش

64ch@128Mbps

64ch@128Mbps

64ch@128Mbps

64ch@128Mbps

16 کانال همزمان

 
 

 

ESS

مدل

2016X-j

2016X

3116S

5024S(-R)

3124S-JR

3148S-JR

عکس

 

 

 

 

تعداد هارد

16 HDD

24 HDD

48 HDD

 

عملکرد EVS  و ESS در سیستم نظارت تصویری :

 

1- NVR + ESS (کابینت SAS) :

این راهکار بیشتر در محیط های با مقیاس کوچک مانند کارخانه ها، طبقه ادارات، کارخانه ها و… بیشتر استفاده می شود.

همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید، تعدادی NVR در این شبکه موجود هستند که برای افزایش فضای ذخیره سازی از کابینت SAS یا همان دستگاه ذخیره ساز ESS داهوا استفاده شده است. در این راهکار نیاز به نمایش تصلویر به صورت محلی است.

2- EVS +ESS (کابینت SAS)

این راهکار در محیط های با مقیاس بزرگ و وسیع استفاده می شود و برای اپراتورها، صنعت و بازرگانی و مالی مورد استفاده قرار می گیرد. در این راهکار نیاز به نمایشگر به صورت محلی  نمی باشد.

همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید، برای ذخیره سازی در محیط های با مقیاس بزرگ مطمئنا نیاز به فضای ذخیره سازی بیشتری برای ذخیره ی فایل های ویدیویی دارید.  و طبق شکل از دستگاه DSS برای مدیریت دوربین ها و از دستگاه EVS برای ذخیره سازی استفاده می شود.

برای ذخیره سازی، بیشتر از ظرفیت دستگاه های EVS  می توان از دستگاه ESS یا همان SAS Cabinet به صورت آبشاری استفاده کرد. لطفا به شکل زیر توجه نمایید.

مقایسه ی NVR و EVS :

نکته:  EVS از پروتکل های استاندارد مانند RTSP/ONVIF/PSIA/SIP و … پشتیبانی می کند.

نرم افزار مستقل قادر به پیش نمایش فایل های ضبط شده، بازپخش، پخش سریع و … بدون پلت فرم خاصی است. و بازپخش، هیچ تاثیری بر عملکرد کلی ذخیره سازی دستگاه EVS داهوا نمی گذارد.

سیستم 64 بیتی، مدیریت حافظه ظرفیت بالا و مدیریت سطح ذخیره سازی تا PB از دیگر ویژگی های این دستگاه می باشد.

 

ذخیره سازی مستقیم ویدیو:

همانطور که در شکل بالا مشاهده می نمایید، می توان دوربین های تحت شبکه را به صورت مستقیم بدون نیاز به سرور، به دستگاه EVS متصل کرد. و در صورتی که تعداد دوربین ها بیشتر از حد مجاز شد می توانید فقط یک دستگاه EVS دیگر برای بهبود قابلیت دسترسی سیستم اضافه نمایید. لطفا به شکل زیر توجه فرمایید.

و در صورتی  که میزان فضای ذخیره سازی کافی نبود و نیاز به افزایش فضا برای ضبط فایل های ویدیویی داشتید دو راه برای افزایش فضای دخیره سازیتان دارید:

1- استفاده از دستگاه های ESS داهوا به صورت محلی

2- استفاده از دستگاه های IPSAN  با استفاده از پروتکل استاندارد iSCSI به دستگاه EVS

لطفا به شکل زیر توجه فرمایید.

 

قابلیت اطمینان:

دستگاه های ذخیره ساز EVS داهوا، با وجود ویژگی هایی مانند N+M و  جبران فایل های ضبط شده، قابلیت اطمینان دستگاه به هنگام بروز اشکال و یا خطا در سیستم را بالا می برد. در ادامه به شرح هر یک از ویژگی ها می پردازیم.

 

1- N+M

این ویژگی جهت بالابردن قابلیت اطمینان سیستم مداربسته و ذخیره سازی تعریف شده است، به گونه ای که اگر دستگاهی با مشکل مواجه شد و از مدار خارج شد، دستگاه دیگری که به عنوان پشتیبان در سیستم مداربسته تعریف شده است، به کار آن ادامه دهد.

N به معنی مجموعه دستگاه هایی که در حال کار هستند و M مجموعه دستگاه هایی هستند که به عنوان پشتیبان تعریف شده اند.

مراحل کار:

1- پشتیبان گیری انجام می شود.

2- بعد از اینکه دستگاه با مشکل مواجه شد، آلارم فعال می شود.

3- دستگاهی که به عنوان پشتیبان است، دوربین ها را مدیریت می کند و به فایل های ویدیویی ضبط شده دست می یابد.

4- بازیابی و حل مشکل دستگاهی که با مشکل مواجه شده

5- فایل های ویدیویی به صورت کامل بازگردانده می شود.

2- جبران ضبط:

زمانی که شبکه با مشکل مواجه می شود، ضبط فایل های ویدیویی بر روی کارت حافظه ی خود دوربین ها انجام می شود.

و زمانی که اتصالات شبکه برقرار شد و مشکل مرتفع شد، فایل های ویدیویی که بر روی کارت حافظه ی دوربین ضبط شده بودند، بر روی دستگاه EVS منتقل می شوند.

به شکل زیر توجه فرمایید.

[rockthemes_promotion_box background_color=”#2b9cff” font_color=”#FFFFFF”]

فراگستر آنلاین گسترده ترین کانال خبری و آموزشی در زمینه سامانه های حفاظت الکترونیک (نظارت تصویری و کنترل دسترسی)

rockthemes_shortcode_start[rockthemes_button icon_align=”left” icon_title=”عضویت در کانال” button_size=”” button_color=”caution” button_shadow=”no” button_shape=”” extra_class=”” button_link_target=”” button_align=”center” link_url=”http://telegram.me/faragostaronline” link_id=”false” bg_color_default=”#FFFFFF” bg_color_hover=”#FFFFFF” text_color_default=”#FFFFFF” text_color_hover=”#FFFFFF” border_color=”#FFFFFF” button_bg_border=”use_bg_color_use_border” border_color_hover=”#FFFFFF” attr_title=”” link_is_tax=”false” tax_name=”custom-link” icon_class=”icomoon icomoon-icon-bullhorn” icon_url=””]عضویت در کانال[/rockthemes_button]rockthemes_shortcode_end[/rockthemes_promotion_box]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *