مقالات تخصصی

استاندارد فشرده سازی H.265

مقدمه:

استاندارد فشرده سازی H.264 سال ها است که به عنوان بهترین روش برای فشرده سازی فایل های ویدئویی استفاده می شود. و از جمله دلایل موفقیت و محبوبیت این استاندارد می توان به کیفیت بالای آن در نرخ بیت پایین و پشتیبانی گسترده ی دستگاه های پخش اشاره کرد. اما همانطور که می دانید در طی دو دهه اخیر صنعت ویدئو شاهد پیشرفت های چشمگیری در استانداردهای فشرده سازی ویدئویی بوده است. هدف از فشرده سازی ارائه محتوای ویدئو با کیفیت بالاتر و در عین حال استفاده از حجم (پهنای باند) کمتر است.  یکی از جدیدترین این استانداردها H.265 است که به فرمت HEVC

(High Efficiency Video Coding)   مشهور است. و در مقایسه با انواع قبلی پیشرفت های زیادی از نظر سرعت و حجم فایل های ویدئویی داشته است.

این استاندارد میزان فشرده سازی داده ها را در مقایسه  با H.264 دو برابر می سازد.

در این مقاله سعی داریم به ویژگی های زیر بپردازیم:

·  مقایسه فنی بین H.265  و H.264

·   امکان ارتقای کیفیت تصاویر در H.265

·  محدودیت های استفاده از روش فشرده سازی H.265

 

تفاوت های عمده فشرده سازی H.265  نسبت به H.264

این استاندارد برای افزایش کارایی H.264 مطرح شد تا با کاهش میزان بیت ریت کیفیت تصویر بهتری ارائه دهد.

برتری اصلی HEVC نسبت به H.264 در این است که در کیفیت های یکسان میزان فشرده سازی را دو برابر می کند.

در استاندارد H.264 حداکثر اندازه یک فریم 256 پیکسل است که این میزان در H.265 به 4096  پیکسل ارتقا پیدا کرده است. چون تعداد پیکسل ها بسیار بیشتر از استاندارد H.265 است در صورت ایجاد تغییرات کوچک در هر فریم بخش کمتری از آن تکرار شده و بخش های باقیمانده بدون تغییر به فریم بعدی انتقال می یابند به این معنی که قسمت های تکراری در هر فریم حذف می شوند،  به همین دلیل پهنای باند مورد استفاده در این استاندارد در شرایط کاملا یکسان بسیار کمتر از استاندارد H.264 خواهد بود.

با Decode  کردن یا فشرده سازی همزمان در H.265 بخش های مختلف تصویر می توانند به صورت همزمان پردازش شوند که این ویژگی امکان  playback تصاویر را با سرعت بالا فراهم می کند . و تاخیر زمان در روش H.264 را از بین می برد.

 

قابلیت ها

H.265

H.264

پیشرفت های کلیدی

کاهش پهنای باند به میزان 50%  در مقایسه با H.264 با همان کیفیت تصویری

کاهش پهنای باند به میزان 50% در مقایسه با MJPEG

پشتیبانی از 8K

پشتیبانی کامل

پشتیبانی تا 4K

پشتیبانی از 300fps

پشتیبانی کامل

پشتیبانی تنها تا 59fps

 

در نتیجه H.265 نسبت فشرده سازی را دو برابر می کند.  به عبارت دیگر حجم ویدئو را بدون کاهش کیفیت نصف می کند.

 

 امکان ارتقای کیفیت تصاویر در H.265

تعدادی از تولید کنندگان شعار افزایش کیفیت تصاویر  را در استاندارد H.265 می دهند اما این مسئله بسیار گمراه کننده است و H.265 هیچ تغییری در کیفیت تصاویر ضبط شده نسبت به H.264 ایجاد نخواهد کرد همان طور که MJPEG-4

کیفیتی کمتر از H.264 نداشت. این بدان معنی است که فقط پهنای باند و زمان ذخیره سازی در این استانداردها متفاوت است نه کیفیت تصاویر. اما اگر به دلیل محدودیت پهنای باند یا فضای ذخیره سازی مجبور به کاهش کیفیت تصاویر شدیم با بهره گیری از استاندارد H.265 می توانید از حداکثر کیفیت دوربین خود در ارسال و دخیره تصاویر استفاده کنیم.

محدودیت های استفاده از H.265

در این روش هم مانند دیگر روش های فشرده سازی بهینه ترین حالت زمانی حاصل می شود که تصویر دارای کمترین پیچیدگی و کمترین تغییرات باشد در این حالت است که کاهش 50 درصدی پهنای باند نمایان می شود. یعنی هنگام استفاده در فضاهایی مثل فروشگاه های شلوغ یا تقاطع های پر رفت و آمد میزان این صرفه جویی کمتر خواهد بود.

[rockthemes_promotion_box background_color=”#2b9cff” font_color=”#FFFFFF”]

فراگستر آنلاین گسترده ترین کانال خبری و آموزشی در زمینه سامانه های حفاظت الکترونیک (نظارت تصویری و کنترل دسترسی)

rockthemes_shortcode_start[rockthemes_button icon_align=”left” icon_title=”عضویت در کانال” button_size=”” button_color=”caution” button_shadow=”no” button_shape=”” extra_class=”” button_link_target=”” button_align=”center” link_url=”http://telegram.me/faragostaronline” link_id=”false” bg_color_default=”#FFFFFF” bg_color_hover=”#FFFFFF” text_color_default=”#FFFFFF” text_color_hover=”#FFFFFF” border_color=”#FFFFFF” button_bg_border=”use_bg_color_use_border” border_color_hover=”#FFFFFF” attr_title=”” link_is_tax=”false” tax_name=”custom-link” icon_class=”icomoon icomoon-icon-bullhorn” icon_url=””]عضویت در کانال[/rockthemes_button]rockthemes_shortcode_end[/rockthemes_promotion_box]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *